joelkorn Postat 1 mars 2008 Dela Postat 1 mars 2008 Hej mitt kar har kört i 2 veckor nu ca. köpte KH mätare idag o testade den visar att jag har 13,2!!!!Det som jag har förstårr är väldigt mycket? är det farligt? hur sänker man?Tack för all hjälp. underbar sida detta!Mvh/ Joel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 1 mars 2008 Dela Postat 1 mars 2008 13,2 är inte farligt men onödigt högt. Har du tillsatt något till akvariet förutom salt?Om du inte gör något så kommer värdet att sjunka av sig självt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joelkorn Postat 1 mars 2008 Författare Dela Postat 1 mars 2008 la i rowa phor igår mot lite hög fosfat. men annars bara LS Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 1 mars 2008 Dela Postat 1 mars 2008 Ok. Karet har varit igång i 2 veckor skriver du så det är ingen fara, KH kommer att gå ner. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joelkorn Postat 1 mars 2008 Författare Dela Postat 1 mars 2008 ok. tack så mycket för hjälpen. bör man mäta Kalk och magnesium i början också? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joelkorn Postat 1 mars 2008 Författare Dela Postat 1 mars 2008 Måste fråga en till sak, jag läse att man kunde ha fosfat removern i en nylonstrumpa men när jag sa det till den lokala handlarn så sa han att den har för små maskor. Så jag köpte en biofilter påse av honom. Men nästan allt pulver rinner ju rakigenom den, ska det vara så?Om inte så: kan man ha en vanlig nylonstrumpa att ha det i? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 1 mars 2008 Dela Postat 1 mars 2008 Klart du kan det, det är det ju fler här som har. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 1 mars 2008 Dela Postat 1 mars 2008 Kalcium, magnesium och KH värdet hänger ihop så jag tycker du skall mäta dessa värden 1 gång i veckan. Mät gärna Ph, fosfat, nitrat och nitrit också. Nitriten kan du mäta var 3-4 dag, då ser du när nitrit toppen kommer och går.Det går alldeles utmärkt att använda vanlig strumpa för fosfat remover och även kol. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joelkorn Postat 1 mars 2008 Författare Dela Postat 1 mars 2008 jag har mätt allt utom kalk o magnesium. I fredags va dom:Nitrit:0Nitrat: 0,4Fosfat: 0,6 (satte i remover efter mätningen)PH: 8Amonium: <0,25 (de minsta salifert testet visar)Salt 1,0245Temp 22CSer detta ok ut? mätte i måndags också och hade ingen nitrit då heller, måste de komma en topp eller kan den kommit redan på en vecka? mätte ju först efter en vecka första gången. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 2 mars 2008 Dela Postat 2 mars 2008 Det ser bra ut med värdena men du har nog ett par veckor kvar till nitrittoppen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 mars 2008 Dela Postat 2 mars 2008 Jag skulle ökat temperaturen till 25-26 grader. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joelkorn Postat 2 mars 2008 Författare Dela Postat 2 mars 2008 hur ska jag öka tempen? med dopvärmare i sumpen? eller ska jag börja ha på lyset lite då och då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 mars 2008 Dela Postat 2 mars 2008 Doppvärmare i sumpen blir bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 2 mars 2008 Dela Postat 2 mars 2008 Det är inte så noga med temperaturen nu. Men när du sätter i djur behöver du ha höjt den innan.Har du en doppvärmare så sätt den i sumpen. Annars skulle jag hoppas på att värmen stiger tillräckligt när ljuset kommer igång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joelkorn Postat 2 mars 2008 Författare Dela Postat 2 mars 2008 har satt i 5 sniglar, den lokala handlarn sa att det absolut inte var någon fara! Har hört lite med andra och al andra säger vänta så, han hade nog fel. Hoppas jag inte förstört för mycket bara. Ska nog vänta några veckor till va innan jag introducerar något mer? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 mars 2008 Dela Postat 2 mars 2008 Ska nog vänta några veckor till va innan jag introducerar något mer?Jag tillhör dem som tycker att man skall ta det lugnt, så om du tänker på fiskar så skulle jag inte släppt i några innan nitrittoppen varit och du mäter 0 igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joelkorn Postat 2 mars 2008 Författare Dela Postat 2 mars 2008 Fiskar har jag inget problem att vänta med, det är när jag ser olika roliga sjöstjärnor, eremiter, räkor och krabbor som det börjar klia i fingrarna. Koraller vore också väldigt kul.Första fisken får vänta som du säger.Någon som har ett bra tips på fiska/djur som äter trådalger? tror nämligen att jag har lite sånt, och det lär ju bli mer efter som jag inte har nått i som äter det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.