Dimorb Postat 11 augusti 2004 Dela Postat 11 augusti 2004 Har nu kört med Rowaphos och Seachems Purigen för att sänka mina fosfat och nitrat värden. Visst de har sänkts men inte till den önskade 0 gränsen.Kan det vara så att det tar längre tid än 1-1 1/2 vecka?För nog skall 500 ml Rowaphos räcka till ett 540 akvarie som hade max 0.5 i ppmoch Seachem på 250 ml utlovar ju på sin hemsida att det bör räcka till 1000 liter i 6 månader. Så jag fattar inte vadför det inte slår igenom.Har dragit ner på matningen till 1 gång om dagen dessutom.Fick för mig att Seachem skulle reducerad de ämnen som bildar nitrat så då behöver ju stenen bryta ner det som redan finns i akvariet vilket kan ta lite tid. Men Rowaphos har man hört så mycket positivt om så det tycker jag nog skulle fungera bättre.Reflektioner? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest shining Postat 11 augusti 2004 Dela Postat 11 augusti 2004 Hmm. Rowaphos kan bara ta bort fosfat som finns tillgängligt ivattnet, problemet är att du har någonting som läcker fosfat helatiden. Det är nog bäst om du hittar orsaken till problemet(skitigtakvarium? vill minnas att du lade i en del ny levande sten dessutom). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 Om du behöver fosfat och nitratfilter så funkar inte din nedbrytningsprocess ,och det blir lite som att käka Ipren mot ett brutet ben!du kanske har för lite Ls, död organisk materia stenen etc(dåligt fungerande skummare eller biofilter) använder du osmosvatten för att få ner fosfathalten t.ex(och fosfatfritt salt)?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 13 augusti 2004 Författare Dela Postat 13 augusti 2004 Alltså jag kan inte ha för lite sten har ca 160 kilo + i mitt 540 liters.Däremot kan det ha kommit med en del döda grejjer ifrån stenen som jag la i sist då den endast låg "fuktig" i cirka 1 dygn.Skummaren skall inte vara några problem. Den skummar på bra och är i övre kant.Använder osmosvatten och saltet är reef crystal.Har inget skitigt akvarium i sig. Inte nämnvärt mycket alger eller någonting sådant. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 har du mycket sand i karet?Har du provat med nån typ bakterieaktivator?Håller du på och rotar mycket i tanken? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 jag kan tänka mig att dom 50kg du kastade i på en gång ,bara förett litet tag sedan spelar roll ,det va nog en hel del dött i den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 13 augusti 2004 Författare Dela Postat 13 augusti 2004 Kan det nog ha varit ja.Är troligen lite för ofta och rotar i akvariet också. Kan ju inte hålla händerna borta från allt kul.Har inget bottenmaterial alls. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 Åtminstone teoretiskt dör det lite på stenen varje gång den får nya anliggningsytor,därför är flyttande av stenar nåt som bör undvikas.Försök få lite "slamsug" från din handlares koralltank,det brukar krylla av denitrifieringsvänliga småkryp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.