Tizy Postat 11 augusti 2004 Postat 11 augusti 2004 Jag har sett på mina kirurger att dom verkar ha saltkorn på kroppen samt på tjärt partiet. Ser inte ut som det är vita prickar för dom verkar lite större på tjärtpartiet.... Citera
wrang Postat 12 augusti 2004 Postat 12 augusti 2004 Svårt att säga vad det kan vara men försök att ta ett foto och ladda upp det i tråden här så kan säkert fler hjälpa dig Citera
Dykaren Postat 12 augusti 2004 Postat 12 augusti 2004 Saltkorn låter mkt som vita prick-sjukan.Har du möjligen Palletkirurger eller någon Acanthurus-art? Citera
Janne Postat 12 augusti 2004 Postat 12 augusti 2004 Om det inte är vita prick, så låter det som parasiter.Om du inte har någon putsarfisk eller räka så skulle jag prova med det. Men man kan även sötvattensbada fiskarna så parasiterna försvinner./Janne Citera
greger Postat 12 augusti 2004 Postat 12 augusti 2004 Ja,mjäll lär det ju inte vara! För oss vanliga dödliga,som fuskar lite till mans med karantän(mot bättre vetande förståss) och gärna vill ha kirurger i karet,så är nog enda lösningen att ha ett UV(eller ozon) konstant ikopplat.Då tänker jag riktigt UV,typ rainbow/pentair eller liknande,inte nåt löjligt UV på 5 watt,som egentligen avser att ta bort alger i trädgårdsdammar. . Citera
jimmy Postat 12 augusti 2004 Postat 12 augusti 2004 det kan jag inte hålla med om har haft flera kiruger ¨å även pincett utan UV å det funkar hur bra som helst däremot så finns det en del arter som är känd för att få prick då kan det vara bra med uv Citera
greger Postat 12 augusti 2004 Postat 12 augusti 2004 Jimmy, håll med om att det är enklare att lyckas med UV(eller ozon) eftersom flera av dom attraktivaste kirurgerna är mer utsatta för cryptocarionangrepp än många andra fiskar.Ett schysst uv kostar ett par tre tusen för en normalstor burk,och jag tror att dom flesta medlemmarna på den här sidan har förlorat fisk i "vita prick" för betydligt mer pengar än så! Citera
Niclas Postat 12 augusti 2004 Postat 12 augusti 2004 Jupp jag håller med, skaffade ett starkare UV och det verkar har "reparerat" min 4 veckor gamla palett som nu är kanonfin. Citera
jimmy Postat 12 augusti 2004 Postat 12 augusti 2004 Vist kan jag inte göra annat än att hålla med om att det är lättare med UV ozon har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte uttala mig om. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.