Gå till innehåll

Omstart 240 liter


lottac

Rekommenderade inlägg

Jag har flyttat akvariet hemma och efter det så har mina fiskar blivit sjuka. Det började med prick och sedan blev fiskarna liksom vita i skinnet. Somliga mer an andra. Igår hade mitt fina Ocellaris par dött....snyft.... Jag har gett dem vitlök i maten, sänkt salthalten och kört med Uvc hela tiden. Nu har min "Doris" börjat ligga i anemonen, försöker hon ta livet av sig eller???? Min andra kirurg har börjat se finare ut, tror ni att det vänder nu????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är värdena?

Nitrit?

De är:

Nitrit 0,3-0,9

Kalsium 450

Magnesium 1050

Salt 1,023

Ammoniak 0

ph 8,0

Jag har ganska mycket skräpalger, men de är nog på väg att försvinna nu.

Jag måste säja... att ert hästakvarium är helt FANTASTISKT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lotta....guud Så Fint Akvarium. Tycker Synd Om Dig!!! Hoppas Det Löser Sig, Vore Jobbigt Att Starta Om På Nytt Hela Akvariet.. Kan Du Sätta Den Friska Fisken I Karantän?

Tack för att du tycker att det är fint!:ler:

Jag satte fiskarna i karantän igår. Har aldrig gjort det förut så jag hoppas att det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fy vad tråkigt!!

så synd med de fina clownerna

Ja, jag är jätte ledsen för dom.... flera andra fiskar har oxå dött. Så när jag kommer hem från semestern nästa vecka är det bara att köpa nytt och hoppas att det går bättre. Det var ett jäkla jobb att starta om iallafall... Min fiskvakt får fortsätta att medicinera dom som klarat sig så att de kanske blir friska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lotta, har du läst denna artikeln?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496

Jag råder dig att läsa avsnitt 12 på sidan 27.

Jag är medveten om att Nitrit är högt. Stenen var väl inkörd innan jag la i den. Jag fattar inte varför, när man byter vatten att det skall bli en massa skit i vattnet och alger. De borde ju tex INTE innehålla en massa silikat. Jag kollar min sten på kvällarna och det finns mycket liv trots nitriten och mina putsarräkor lever och växer oxå. Du menar att det är nitriten som gett mina fiskar prick och dött?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger bara att det kan vara en möjlig orsak. Stress pga gift i vattnet som i sin tur ger prick kan ju vara ett möjligt scenario. Men det går i rätt riktning nu iaf, det är huvudsaken iaf. Kör du med osmosvatten?

Lycka till!

Ja, jag kör med osmosvatten. Det kan ju vara giftet. Eller om någon fisk jag köpt haft parasiter och sedan smittat de andra vid stressen av flytten, jag vet inte.... Vad jag förstår så finns parasiten i magsystemet och kan blossa upp utanpå vid stress.... Prick har jag sett förut på min Palett kirurg då jag hade tagit hem den, men det försvann efter ett tag. Trist är det ändå. Jag har ju hållit på i mer än 1 1/2 år nu och aldrig haft sjuka fiskar förut..... Det är inte kul när ens älsklingar dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag håller med. Jag har själv varit med om dödsfall i "familjen", men det är svårt att säga om det beror på ålder, maten, sjukdom eller annat när man inte ser några symtom innan dödsfallet. Du har ju iaf prickarna att luta dig mot och kan jobba därifrån.

pH-svängningar har jag också fåt tuppfattning om kan vara en bov i dramat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag håller med. Jag har själv varit med om dödsfall i "familjen", men det är svårt att säga om det beror på ålder, maten, sjukdom eller annat när man inte ser några symtom innan dödsfallet. Du har ju iaf prickarna att luta dig mot och kan jobba därifrån.

pH-svängningar har jag också fåt tuppfattning om kan vara en bov i dramat.

Ja, pricken är ju helt klart en anledning, det finns väl fler oxå säkert. Jag har ju alltid haft ett ganska lågt ph värde, men det har ju legat still iallafall. Nu tillsätter jag kalkvatten som ersättning för avdunstat vatten efter råd från folk här på Sg. Jag har ju toppenvärde på Kalsiumet nu och det har jag inte haft tidigare, det har legat på som högst 340.

Jaja, man blir väl aldrig fullärd på saltvatten, haha, men det är en härlig hobby!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har vi varit på Kanarias och är hemma igen. Min fiskvakt har skött karantänen och matat.-sjuk- Min Palett kirurg har dött men de andra är bra igen nu, så de har jag flyttat i 240 liters akvariet igen. Just nu så har jag tre Chromis, en svart Ocellaris och en Scopas. Inte så många fiskar kvar alltså... I morgon bär det av till Ciklidhuset och inhandlas några till. Jag vill gärna ha ett nytt Clownpar att odla på. Kanske skaffar någon mer kirurg oxå. Till sommaren skall jag uppgradera till 450 liter är det tänkt. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...