Gå till innehåll

Sohal/lineatus


stian_michael

Rekommenderade inlägg

Jag hade min Sohal i hmm 480 liters kar med Djup sandbädd... så mindre än 400 Liter ?

jag märkte dock att Sohalen inte vill växa under dessa förhållanden och stannade... den visade dock väldigt lite agression... tror pelare och grottor kan vara bra för att stimulera fisken från agression och annat.. än om det enbart simmat på samma öppna yta.

Men.. jag gjorde mig av med min Sohal då jag ville att den skulle få växxa till sig till en mer naturlig storlek.

Annars har jag upplevt den som en tålig och problem fri fisk.. min var väldigt lugn och inte aggressive dessutom dock defenitive kung i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker ni är lite taskiga mot sohalen:jävul:, jag har en sen tre år tillbaka

nu är den 20+, men jag tycker den är rätt cool i sinnet, gör några raider, men

ej för att skada,bara visa vem som bestämmer, tycker inte den stressar upp dom

andra, den är sällan dum mot nya invånare, har du ett 750 och gillar sohal så skaffa

en, går alltid att byta kar till större om sohalen blir för stor;), definitivt min favoritkirurg,

efter Jonas Roman-sjuk

Samma erfarenhet, min har varit "snäll" så här långt. Som sagt haft den i 4 år och den är runt 30 cm, tror jag. Har inte plockat ut den för att mäta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sohal är verkligen en magnifik firre, det är dock inte många gånger jag sett en i butik, Lineatus är ju inte heller dum och den är det betydligt vanligare man ser i butikskaren. Bland butikerna här nere i söder är det så iallafall, är väl inte vanligt att det tar hem från Röda havet helt enkelt....

Är själv sugen på Lineatus, men har inte vågat.... Dessutom är ekonomin lite svag för tillfället, barn kostar dom med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Etter å sett litt rundt etter sohal så har jeg endt opp med en Lineatus på ca 7cm. Kanon tøff fisk. Er dritt at jeg ikke får tak i sohal,ha hørt med leverandører i norge å ingen kan skaffe meg den siden det er fangst stopp i rødehavet. Håper jeg kommer over en en dag.

Her er noen bilder av lineatusen min.

acanthurus-lineatus.jpg

bilde-av-lineatus_veliferum.jpg

Hvordan er det med sohal på det svenske markedet for tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, jag gav 600 för min 2005! men visst det är en underbar fisk, men nu får du problem om den ska gå med lineatusen, jag tycker linetaus är ilsknare än sohalen!

600 var ikke mye... Hvis jeg får tak i en sohal så er jeg redd for at min lineatus å ut,men det ser dårlig ut til at jeg skal få tak i en.så lineatusen min får gå enn så lenge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, det är ett fint ex du fått tag på av lineatus:)

Ja jeg er kjempe fornøyd med eksemplaret jeg fikk. Har ikke sett noe til hakking og masing på andre fisker enda.Men nå ble lineatusen sist plassert inn i akvariet. I dag så går det:

1x Pomacanthus Imperator (20 cm)

1x pygoplites diacanthus

1x Zebrasoma Flavensces

1x Zebrasoma Veliferum

1x Blonde Naso Tang - Naso lituratus

1x Ctenochaetus tominiensis

3x Chromis viridis

1x Salarias fasciatus.

1x Acanthurus Lineatus

imperator.jpg

pygolpities-diacanthus.jpg

regal-angel.jpg

Min Pygoplites Diacanthus gikk i ett karantene kar på 200 liter i 1 mnd for å lære seg å spise. Dette funket knall flott og den spiser ALT den får servert og sloss om maten i akvariet.

Litt avsposring,men men.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, jag gav 600 för min 2005! men visst det är en underbar fisk, men nu får du problem om den ska gå med lineatusen, jag tycker linetaus är ilsknare än sohalen!

ja va en hårsmån från att köpa ett ex i fjol på 7-8 cm för 500:- ja fattar inte att jag orkade hålla mig för det var såååå nära hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det eneste jeg har lyst på nå er en Blue Face angel også og da er det fullt! Pygoplitesen min er jeg kjempe fornøyd med!!!

ja en sån får du skaffa dig! tyckte den var lite väl stygg mot korallerna ibland bara men annars klockren :) min juvenile gick bort i flytten så det kändes lite små surt... lär ju aldrig hitta nån mer sån för 350:- iaf :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...