Gå till innehåll

Sohal/lineatus


stian_michael

Rekommenderade inlägg

Jag har en lineatus den är dryga 10 cm den är väldigt aggresiv mot min hepatus. Annars är den inte agresiv mot någon annan fisk. Ja har 2 clowner, mandarin, salarias, scopas, 2 magnifica, 2 dvärgkejsare lite räkor, men som sagt ingen aggresivitet mot dom andra fiskarna. Men det är ju idividuellt hur aggresiva dom är. Men det jag har läst om den så ska den ju vara kung i karet. det är en fin fisk och livlig simmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jeg har förstått det skall Sohal minst ha ca 600L, men du kanske har en uppgradering på gång?

Er lenge siden jeg har vært her inne, så har ikke redigert akvarie str. Men jeg har en 720 liter med målene 160(L)x60(H)x(75(d) som har stått å godt i 3 mnd nå. Alt vannet og steiene er overført fra 350 literen min. Er sikklet lenge på en sohal,men har vært usikker i forhold til at dem blir store og at dem kan være aggresive. MEn har veldig lyst til å prøve en sohal.

Noen flere med erfaring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till slut blir ditt kar för litet. Det är en intensiv simmare som brukar kunna stressa upp ett kar ordentligt så jag tror du fått nog av den på två - tre år vid 20 cm senast.

Ok,den er god. Er fortsatt litt usikker,MEN har så sinnsykt lyst på denne fisken..hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en stor Sohal och en liten Lineatus tillsammans det går bra, men jag har ytterligare 8-9 kirurger för att sprida aggressionen lite.

har gått tillsammans i ca 4 månader.

För att förtydliga lite, så har sohalen och Lineatusen vart tillsammans ca 4 månader, övriga kirurger och Sohalen har levt tillsammans i ca 4 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till slut blir ditt kar för litet. Det är en intensiv simmare som brukar kunna stressa upp ett kar ordentligt så jag tror du fått nog av den på två - tre år vid 20 cm senast.

Om jag varit lika påläst som idag, så skulle jag nog tagit en allvarlig fundering på lämpligheten med en så pass stor fisk, trots att mitt akvarium i allafall är hyfsat stort 2 m x 70 cm x 70 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag varit lika påläst som idag, så skulle jag nog tagit en allvarlig fundering på lämpligheten med en så pass stor fisk, trots att mitt akvarium i allafall är hyfsat stort 2 m x 70 cm x 70 cm.

Samma erfarenhet här med ett akvarium på nästan 1000 liter.

Pratade med Stig när jag var över hos honom senast oxå om att helhetsintrycket och proportioner i förhållande till revet ser konstigt ut med massa stora fiskar.

Och Akvariumet ser betydligt mindre och obalanserat ut.

Något att tänka på för egen del som sitter på massa stora kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker ni är lite taskiga mot sohalen:jävul:, jag har en sen tre år tillbaka

nu är den 20+, men jag tycker den är rätt cool i sinnet, gör några raider, men

ej för att skada,bara visa vem som bestämmer, tycker inte den stressar upp dom

andra, den är sällan dum mot nya invånare, har du ett 750 och gillar sohal så skaffa

en, går alltid att byta kar till större om sohalen blir för stor;), definitivt min favoritkirurg,

efter Jonas Roman-sjuk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker ni är lite taskiga mot sohalen:jävul:, jag har en sen tre år tillbaka

nu är den 20+, men jag tycker den är rätt cool i sinnet, gör några raider, men

ej för att skada,bara visa vem som bestämmer, tycker inte den stressar upp dom

andra, den är sällan dum mot nya invånare, har du ett 750 och gillar sohal så skaffa

en, går alltid att byta kar till större om sohalen blir för stor;), definitivt min favoritkirurg,

efter Jonas Roman-sjuk

Godt å høre noe gode ord om Sohal. Trur nok jeg kommer til å kjøpe ett lite individ for så å kjøpte større akvarie;) Takker så mye for hjelpen så langt.

Er det noen som har mer å tilføre,så kjør på!

Tar gjerne i mot linker hvor personer har sohal i akvariumene sine.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...