Gå till innehåll

Skinnet på fenorna försvinner...


Rekommenderade inlägg

Hejsan, ja precis som rubriken säger så har jag upptäckt att skinnet på många av mina kirurgers fenor börjar försvinnna. Det är inte som bitmärken utan mer som jämna halvcirklar som försvinner mer och mer. Min strigosus ser riktigt rälig ut, även så min gula kirurg. Tänkte bara höra om någon annan har vatt med om detta eller vet vad det är. Parasiter?

Tack för er hjälp mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil

Jag är inte alls säker här men ett uppslag är väl bättre än ingen ledtråd.

Det finns en fenröta som är bakteriell och orsakas av Pseudomonas. Vet inte om det är det du har. Jag är ute på lite gungfly här men jag tror det är en denitrifikatorbakterie som förutom att göra nytta kan orsaka fenröta. Förr i världen brukade man skylla fenröta på dåligt vatten men det gäller inte i ditt fall utan i så fall snarare bakterieöverskott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det snabbt eller sker det sakta? Bakteriell fenröta brukar (observera brukar) gå rätt snabbt. Är det bara membranet mellan fenstrålarna eller tar det fenstrålarna också?

MVH Lasse

Hej Lasse :)

Bara membranet, fenstrålarna sticker upp som piggar. Ja det var väll ca 3 veckor sen jag tyckte min gula kirurg såg lite skabbig ut i fenspetsarna. Sen den sista veckan har några fiskar till darbbats och jag tycker det har blivit värre och gått snabbare på dessa. Ska se om jag kan få till en bild imon, kanske kan hjälpa lite...

Mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil

Jag är inte alls säker här men ett uppslag är väl bättre än ingen ledtråd.

Det finns en fenröta som är bakteriell och orsakas av Pseudomonas. Vet inte om det är det du har. Jag är ute på lite gungfly här men jag tror det är en denitrifikatorbakterie som förutom att göra nytta kan orsaka fenröta. Förr i världen brukade man skylla fenröta på dåligt vatten men det gäller inte i ditt fall utan i så fall snarare bakterieöverskott.

Ja detta med bakterier skulle kunna stämma, jag starta med zeovitmetoden för någon månad sen...

Har matat 3 ggr om dagen dom senaste dagarna, ska fortsätta med detta och se om det blir bättre, om inte så borde det iaf ge fiskarna bättre motståndkraft :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte Ozon eller något annat igång i karet som gör att du får frätskador? Fenmembranen innehåller väldigt lite av fisken första barriär ut mot omvärlden (nämligen slemkörtlar och slemproduktion) därför blir ofta just dessa membran först drabbade av bakterieangrepp och frätskador. Skicka ett PM till Ingvar så kan han kanske hjälpa dig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte Ozon eller något annat igång i karet som gör att du får frätskador? Fenmembranen innehåller väldigt lite av fisken första barriär ut mot omvärlden (nämligen slemkörtlar och slemproduktion) därför blir ofta just dessa membran först drabbade av bakterieangrepp och frätskador. Skicka ett PM till Ingvar så kan han kanske hjälpa dig.

MVH Lasse

Nej jag kör inte ozon. Tycker mig se en förbättring på samtliga fiskar, men det finns fortfarande kvar. Ska fortsätta med att mata 3 ggr per dag, verkar ge lite effekt iaf :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skadar inte att försöka med det om du tycker att det verkar ge resultat. Funderade lite på om det kan vara näringsbrist - matar du med algrikt foder ?

MVH Lasse

Tycker det ser ännu bättre ut idag :)

Som basfoder kör jag fomula 2. Sen brukar det bli artemia och nori lite då och då...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja detta med bakterier skulle kunna stämma, jag starta med zeovitmetoden för någon månad sen...

mvh Emil

Hmmm... Undrar om det kan ha ett samband, har själv börjat med ZEOvit fullt ut får ett par veckor sedan. Dom 3-4 senaste dagarna har ryggfenan på min Z. flavences fått lite sådana skador, en morgon var dom bara där, ser ut som det har stannat av nu.

Kan det vara så att det blir lite för mycket att starta upp metoden fullt med en gång, kanske kan vara bättre och dra igång den lite långsammare den första månaden för att sedan öka successivt?

Jag matar mycket varierad kost, formula one, formula two, ultra health får dom varja dag via foderautomat, när jag är hemma på helgerna och var 3:e vecka får dom mestadels noori, spirulinaflingor, cyklop eeze och fryst får dom mysis, krill, artemia, hemmagjord räkmix, då och då kläcker jag lite artemia till dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm... Undrar om det kan ha ett samband, har själv börjat med ZEOvit fullt ut får ett par veckor sedan. Dom 3-4 senaste dagarna har ryggfenan på min Z. flavences fått lite sådana skador, en morgon var dom bara där, ser ut som det har stannat av nu.

Kan det vara så att det blir lite för mycket att starta upp metoden fullt med en gång, kanske kan vara bättre och dra igång den lite långsammare den första månaden för att sedan öka successivt?

Jag matar mycket varierad kost, formula one, formula two, ultra health får dom varja dag via foderautomat, när jag är hemma på helgerna och var 3:e vecka får dom mestadels noori, spirulinaflingor, cyklop eeze och fryst får dom mysis, krill, artemia, hemmagjord räkmix, då och då kläcker jag lite artemia till dom.

Kan mycket väl vara något sånt, den första fisken som jag upptäckte det på var också min gula kirurg...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Emil - kör på med Nori lite mer ett tag - vet inte om det funkar men det kan vara en bra erfarenhet - återrapportera!

MVH Lasse

Ska testa att hänga i ett blad om dagen nu en tid framöver... För tillfället har jag bara rostad nori hemma, så jag får iväg och köpa torkad imorgon ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...