lilja Postat 14 mars 2008 Postat 14 mars 2008 hej hej, undrar om det är någon som kan något om vatten värden, här är ett vatten prov från våran brun,ph 7,6konduktivitet ms/m 160klorid cl mg/l 220sulfat so4 mg/ l 2järn fe mg/l 1,7mangan mg/l 0,11 amonium mg/l 0,4nitrit mg/l 0,01nitrat mg/l 4fosfat mg/l 0,1fluorid mg/l 1,7¨vattnet är också väldigt hårt.och som ni ser inehåller det järn.men skulle vara intresant att få reda på hur bra det är, om man ska passa sig för att ens tvätta av saker som senare ska i karet, tex rengöring av skummare eller liknandenågon som är kunnig innan området,, hur mycket måste man filtrera dän innan man kan använda det till salt vattens karet, Citera
DaTrucka Postat 14 mars 2008 Postat 14 mars 2008 Till det vattnet skulle jag definitivt köra med osmos-filter för akvarievattnet, hels 4stegs med silikatfilter. Men att tvätta/skölja pryttlar som ska användas till karet duger det alldelaes utmärkt.. Citera
lilja Postat 14 mars 2008 Författare Postat 14 mars 2008 till vårat andra salt kar på 110L har vi kört vatten i dunkar inifrån staden, men för att fylla upp ett 540 liters känns det ganska jobbigt, krävs många dunkar,, osmos h,m,m någon som vet något bra ställe att köpa en sådan på, har kollat på osmos förut med de kostar ganska mycket, men det är kanske dags att skaffa en sådan, blir jobbigt annars att fylla upp det stora karet, Citera
Heritage Postat 14 mars 2008 Postat 14 mars 2008 Ja, klart det är en slant för att köpa ett osmosfilter. Tror inte att du ska försöka komma runt det.Du kommer definitivt att tjäna på ett osmos i det långa loppet. Som jag brukar säga: gör det inte så svårt. Spara hellre in på nått annat i början. Du får se det som en investering på ca ett års sikt. Då blir det billigt.Du kommer troligt annars att få andra fenomen som kommer att kosta pengar,blod,svett,tårar och hårstrån:-) Citera
acuario Postat 15 mars 2008 Postat 15 mars 2008 Du kan ju köpa en ny osmos för ca 700:- och har du inte råd med det så kommer du nog inte ha råd med resten heller tyvärr. Citera
crille Postat 15 mars 2008 Postat 15 mars 2008 håller med, och köp inte en begagnad, det kan göra det värre oxå! Citera
Johha Postat 15 mars 2008 Postat 15 mars 2008 Ok. tack grabbar:)as you wish;) jo det blir nog många andra problem om man inte har en, samt att det sparar mycket bekymmer. Citera
per.w Postat 15 mars 2008 Postat 15 mars 2008 Osmos kan du inte vara utan!!!!! Jag fixade en begagnad genom annons i saltvattensgudien, fungerar superbra!!!!!!! Men det beror ju på hur mycket vatten du ska byta!!!!! Jag har min igång hela tiden, eftersom jag har stor tank, men i det stora hela, kan jag tycka att det är en skitsumma att investera i en osmos.....Mvh Per. Citera
Johha Postat 15 mars 2008 Postat 15 mars 2008 jo, i stora kar så avdunstar det mycket:) och man slipper många besvär under uppstarten också Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.