Gå till innehåll

Första "riktiga" djuren


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet:

Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05.

Nitrat: runt 5

Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05

Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Vetefan hur snäckan klarade acklimatiseringen – jag ser att det är nåt i skalet men det har inte ”kommit ut” ordentligt. Inte så jag sett den i alla fall – har inte rört sig från där jag satte den heller, men vinkeln den sitter i har ändrats men det kan ju varit strömmarna eller nåt annat djur som stött till den. Hur avgör man om den lever eller är död? Är det normalt att de är så passiva i början i ett nytt kar?

Eremiterna verkar klarat sig bättre – började genast krypa omkring i sanden och klättra på stenarna. De har farit runt över hela karet – i morse hade en av dom klättrat upp på toppen av stenarna. Trodde det var lite lugnare djur som krafsade lite, flyttade sig ett par steg, krafsa lite etc. Men de klänger runt och verkar stoppa i sig mat från sanden och stenarna hela tiden.

Hade svårt att hitta tomma snäckskal i lagom storlek till dom – var runt i en massa blomaffärer och köpte till sist en påse där 95% var fel form och storlek. Plockade ut dom 5 minsta, kokade och la i. Det var egentligen bara 2 av dom som jag tyckte var små nog för dom så här i början. I morse hade visst en tyckt att ett av dom passade bättre och bytt skal. Behöver hitta fler mindre skal – är det nån som vet nånstans i Lund/Malmö där man kan köpa billiga små snäckskal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående snigeln, så lyft på den och titta om det är något i skalet. det är flesta dör om man acklimatiserar dem för fort, så lyft upp och titta.

problem med skalen?? så köp flera mindre sniglar så kommer nog eremiterna att ta död på en snigel i lagom storlek när den väl behöver.

De röda eremiterna blir större och är mycket slöare,rör sig knappt. De blåa eremiterna är mindre och de rör sig mycket mer, de röda är mer som utställningsobjekt tycker jag, de bläa är det som gör nytta;)(min åsikt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...