Gå till innehåll

Spridningsbild på Lumenarc?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har just fått tag i en Lumenarc 3 reflektor med en 250W lampa till. Min fråga är hur pass stor yta den täcker upp. Jag förstår att det kan bero lite på höjd över karet och hur långt ned till botten man har, men låt säga att jag har kanten på reflektorn 70cm ovan botten med 60cm vatten emellan.

Har jag förstått att en elektronisk ballast är att föredra? Sitter en Marine Lux 250W elektronisk ballast på den nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter.

Den första artikeln har jag läst och förstått att reflektorerna är bra, men var lite nyfiken på just spridningsvinkeln och lite på ballasten. :)

Jag är helnöjd med denna kombinationen, sitter en Marine Lux 14k K lampa i, men ska byta till en BLV 14k K nästa gång det blir dags, jag har haft det förut och det är det snyggaste ljuset jag upplevt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är riktigt besviken på min BLV 14K, nu när den är inkörd så är ljuset gult jämfört med en reeflux 10k (strax innan byte av lampa).

//NiXoN

Ja Reeflux 10K ger ett riktigt krispigt vitt ljus som är kanon att komplettera med lite blåare rör. Har iofs mest hört gott om BLV 14K också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter.

Den första artikeln har jag läst och förstått att reflektorerna är bra, men var lite nyfiken på just spridningsvinkeln och lite på ballasten. :)

Jag är helnöjd med denna kombinationen, sitter en Marine Lux 14k K lampa i, men ska byta till en BLV 14k K nästa gång det blir dags, jag har haft det förut och det är det snyggaste ljuset jag upplevt.

ångrar du köpet ?,, tror jag kan få in den i gaderoben om det behövs.. :) :) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Besviken? Nä, inte för 5 öre. ;)

Men någon gång i framtiden blir det ju lampbyte, och då åker det i en BLV istället. :)

Just nu är den ca metern över botten iom att jag måste ordna ett fäste till den innan jg kan få ner den längre ner, men det löser man lätt när man har tillgång till plåtverkstad. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...