Gå till innehåll

Flytt av akvarium/byta till sand??


Kocksmock

Rekommenderade inlägg

Jag ska flytta mitt AM chromis till en annan del av rummet.

Jag funderar på att i samma veva byta till sand eller enbart korallgrus.

Kommer jag att åka på samma resa igen med alla alger och annat skräp som när man startar upp ett nytt kar? Kommer det då att sprida sej till resten av det inkörda karet eller bara lägga sej på den nya sanden/gruset för att sedan försvinna??

Ska jag byta eller köra samma gamla tråkiga grus som är faxegrus korallgrus och nån sjösten i en salig blandning är ju då frågan...

/John

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du på ny sand om du vill.

Plocka ur stenen och fiskarna med en del vatten, töm ut all sand och resterande vatten, skölj ur karet, sätt det på plats, fyll på med ny sand och nytt vattne, stopa i stenen, gojsa ner den i sanden så den står på botten, någotsånär iaf, koppa in fiskarna. Klart! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska flytta mitt AM chromis till en annan del av rummet.

Jag funderar på att i samma veva byta till sand eller enbart korallgrus.

Kommer jag att åka på samma resa igen med alla alger och annat skräp som när man startar upp ett nytt kar? Kommer det då att sprida sej till resten av det inkörda karet eller bara lägga sej på den nya sanden/gruset för att sedan försvinna??

Ska jag byta eller köra samma gamla tråkiga grus som är faxegrus korallgrus och nån sjösten i en salig blandning är ju då frågan...

/John

Passa på o byt all sand, till levande dito. Till exempel arag live..där finns en variant som heter ocean direct, som är kanon. Om du har samma sten, dvs helt mogen inkörd sådan, tror jag inte du kommer åka på ngr större algproblem, o den levande sanden har en förmåga att stå emot en hel del algväxt, då den är beklädd med så mkt liv att algerna inte får fäste. Tänk på att de är inte bra att lägga ny sand ovanpå gammal...då stänger du in de liv som finns i den gamla sanden, den gamla sanden översta lager får syrebrist och dör. Om man skall blanda ny o gammal sand, måste sanden blandas noga med den gamla därför, o alltså ej bara läggas ovanpå. Men som samt..mitt tips är att byta all sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schysst! Tack för alla svar!

Det lutar åt levande sand. Blir till att kolla upp den marknaden i Luleå då. Rolle kanske kan ta hem till veckan om han inte har en skvätt i nåt hörn.

Finns det olika grovlekar på den levande sanden typ levande korallgrus?

Hursomhelst så blir det att byta allt. Kanske man får upp någon bild sen också.

/John

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej laggeman för vanligsand 10kg blir det 250-300 kr

för levande sand blir det 9kg för ca 300-400 kr.

känns inte som om det är några större skillnader i priset precis, lägger man till en hundring så får man något som är super bra...

själv så hade jag inte sparat pengar på det iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...