Gå till innehåll

korallfoder Marine Snow


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

Nån kanske har läst min egen tråd där jag har vidtagit en del åtgärder mot de som jag tolkar som et mkt, mkt tidigt tecken på bleaching.

Med anledning av detta funderar jag över begreppet korallsvält...som jag tror kan bli ett altt vanligare fenomen med dagens nitrat o fosfat låga burkar, o med den alltmer tilltagande användningen av kolkällor. Inom zeovit kompenserar man detta delvis med bakterier, men jag är inte säker på att detta räcker, så jag tror att koraller kan svälta även inom zeovitmetoden. Men frågan nu gäller inte zeovit specifikt, utan matning av koraller generellt.

Enligt Borneman finns ju följande nöringskällor för korallen i verkliga livet, förrutom ljus alltså:

1)Phytoplankton

2)zooplankton

3)DOM=löst organiskt material, tex kolhydrater, dvs kolkälla

4)POM, olöst organiskt material, dvs detritus

5) Oorganiska näringsämnen, dvs nitrat o fosfat.

Vi väljer oftast att hålla punkt 5 på låga nivåer för att slippa algproblem. De smartaste borde alltså vara att mata korallerna med något av 1-4, dvs ngt som ger korallerna mat, men inte algerna. Därför tror jag inte på nitrattillsättning/matning. De borde va de sämsta sättet...förvisso får korallen o zooxanthellen näring, men dessvärre algerna också.

Så vid all denna diskussion om nitrattillsättning...varför inte tillsätta dom rätta grejerna direkt, dvs punkt 1-4, o därmed ge korallerna mat utan att ge algerna mat...E de inte så naturen gör??..

jag vet inte om jag har rätt, så jag välkomnar nu repliker runt detta.

Mitt andra ämne är vad ni vet om sprungs produkt marine Snow?

Den innehåller phyto o zoo plankton...nån som anvönt detta??..borde inte de va bättre än aminosyror.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt andra ämne är vad ni vet om sprungs produkt marine Snow?

Den innehåller phyto o zoo plankton...nån som anvönt detta??..borde inte de va bättre än aminosyror.?

Tjing Jonas. Jag använder Marine Snow men min erfarenhet är bara 1 vecka gammal så jag har inga åsikter ännu. Jag har tillsatt 1 kapsyl till min vattenmängd som är 235 liter. Idag har jag ökat till 2 kapsyler, detta per dag.

Ditt första ämne är intressant men jag har nog inte så mycket att bidra med på den punkten. Själv har jag fått ner nitrat (nu 2-5 ppm) och fosfat (ca 0,03) med vodka. Ser dock ingen effekt på mina koraller som jag hoppats. Har slutat helt med vodka för några veckor sedan och tillsätter nu UltraOrganic och UltraMinS sedan några veckor, 1 ml av varje per till min totala volym på 235 liter.

Har insett att det förmodligen är meningslöst att tvinga ner fosfat och nitrat till lägre nivåer, dels är det svårt, dels verkar det inte göra någon nytta.

Som en händelse så har jag sedan en vecka tillbaka en flaska med 'hemmagjord' nitrat stående. Om inget händer i karet under de närmaste veckorna så är risken stor att jag börjar dosera nitrat varje dag.

Kan också tillägga att de senaste kvällarna så har jag kört ner en pinne och rört om ordentligt i mitt bottengrus, såpass mycket att karet ser ut som den värsta snöstormen. En stund efter detta tittar polyperna ut på min Sinularia, det gör de aldrig annars, intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjing Jonas. Jag använder Marine Snow men min erfarenhet är bara 1 vecka gammal så jag har inga åsikter ännu. Jag har tillsatt 1 kapsyl till min vattenmängd som är 235 liter. Idag har jag ökat till 2 kapsyler, detta per dag.

Ditt första ämne är intressant men jag har nog inte så mycket att bidra med på den punkten. Själv har jag fått ner nitrat (nu 2-5 ppm) och fosfat (ca 0,03) med vodka. Ser dock ingen effekt på mina koraller som jag hoppats. Har slutat helt med vodka för några veckor sedan och tillsätter nu UltraOrganic och UltraMinS sedan några veckor, 1 ml av varje per till min totala volym på 235 liter.

Har insett att det förmodligen är meningslöst att tvinga ner fosfat och nitrat till lägre nivåer, dels är det svårt, dels verkar det inte göra någon nytta.

Som en händelse så har jag sedan en vecka tillbaka en flaska med 'hemmagjord' nitrat stående. Om inget händer i karet under de närmaste veckorna så är risken stor att jag börjar dosera nitrat varje dag.

Kan också tillägga att de senaste kvällarna så har jag kört ner en pinne och rört om ordentligt i mitt bottengrus, såpass mycket att karet ser ut som den värsta snöstormen. En stund efter detta tittar polyperna ut på min Sinularia, det gör de aldrig annars, intressant.

Tjena!

de sista du skriver e spännande..de stöder lite mina tankar att just detritusblåsning är bra för korallerna...de blir ju en massa POM som fastnar i korallen som den sen kan käka upp gissar jag (borneman skriver detta också skall väl tilläggas;))....

Intressant att du testar marine snow...e de alltså bara att pytsa i rätt upp o ner?...de står ju bara på franska, tyska o italienska på burken...e tyvärr inte jättebra på nåt av dessa språk...

..skall man stänga av pumparna och/eller skummaren en stund?? är de bäst att mata på natten??...

de känns intuitivt rätt att mata korallerna med plankton o detritus istället för aminosyror...

vi får delge varann erfarenheter så småningom när vi använt de ett tag..

men som sagt..är du haj på tyska får du gärna hjälpa mej med en översättning av brukanvisningen...;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att du testar marine snow...e de alltså bara att pytsa i rätt upp o ner?...de står ju bara på franska, tyska o italienska på burken...e tyvärr inte jättebra på nåt av dessa språk...

..skall man stänga av pumparna och/eller skummaren en stund?? är de bäst att mata på natten??...

de känns intuitivt rätt att mata korallerna med plankton o detritus istället för aminosyror...

vi får delge varann erfarenheter så småningom när vi använt de ett tag..

men som sagt..är du haj på tyska får du gärna hjälpa mej med en översättning av brukanvisningen...;)

Mvh

Jonas

Angående språk så kan jag bara Småländska/Skaraborgska + engelska så jag kan heller inte läsa på flaskan. Har dock kunnat tyda att man skall dosera 5 ml per 80 liter vatten, och det är jag inte uppe i ännu. Förra veckan gjorde jag en snabbsökning på nätet och kunde då läsa att man skall stänga av skummaren i samband med dosering, kan dock inte hitta den sidan igen.

Av någon anledning inbillar jag mig att dylika saker bör doseras på kvällen/natten, är det inte då många filtrerare är aktiva? Men här är jag ute och cyklar, jag har ingen erfarenhet av koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående språk så kan jag bara Småländska/Skaraborgska + engelska så jag kan heller inte läsa på flaskan. Har dock kunnat tyda att man skall dosera 5 ml per 80 liter vatten, och det är jag inte uppe i ännu. Förra veckan gjorde jag en snabbsökning på nätet och kunde då läsa att man skall stänga av skummaren i samband med dosering, kan dock inte hitta den sidan igen.

Av någon anledning inbillar jag mig att dylika saker bör doseras på kvällen/natten, är det inte då många filtrerare är aktiva? Men här är jag ute och cyklar, jag har ingen erfarenhet av koraller.

jo..så är de i alla fall i naturen..polyperna kommer ut på naten pgr av att de finns mer marinesnow i naturen just på natten...men oavsett tid på dygnet så borde ju polyperna komma ut när man häller i detta, så de kanske inte spelar s stro roll.

tack för länken;)...surfade också runt lite o har förstått med mha av min dåliga franska att pumparna skall stängas av..

ha de

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till dej Ingemar: lösningen är ju lite brunaktig...de syns inget när man häller i de..ska de va så..trodde de skulle innehålla synliga partiklar/korn...ser du ngr partiklar när du doserar?

Förresten: Jag har försökt översätta de som står på burken nu, från franska...inte min bästa sida som sagt, men ungefär så här står de:

"Förvaras kallt efter det att flaskan öppnats. Skakas noga innan användning. Se till at ha en kraftig cirkulation i karet under doseringen, men stäng av skummare och mekaniska filter under en timma. Vid varje doseringtillfälle, tillsätt minst 5 ml per 80 liter vatten. Blanda inte lösningen med andra kemikalier.

nåt åt de hållet..(tatt bort en del prattext)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till dej Ingemar: lösningen är ju lite brunaktig...de syns inget när man häller i de..ska de va så..trodde de skulle innehålla synliga partiklar/korn...ser du ngr partiklar när du doserar?

Förresten: Jag har försökt översätta de som står på burken nu, från franska...inte min bästa sida som sagt, men ungefär så här står de:

"Förvaras kallt efter det att flaskan öppnats. Skakas noga innan användning. Se till at ha en kraftig cirkulation i karet under doseringen, men stäng av skummare och mekaniska filter under en timma. Vid varje doseringtillfälle, tillsätt minst 5 ml per 80 liter vatten. Blanda inte lösningen med andra kemikalier.

nåt åt de hållet..(tatt bort en del prattext)

Jonas

Nej jag ser inga partiklar, bara något brunt som löses upp direkt, samma uppfattning som dig alltså.

Jag har också tolkat det som att man skall

- skaka flaskan

- cirk under dosering

- stäng av skummare och mekaniskt filter (detta gör inte jag)

- 5 ml per 80 liter vatten

På min flaska finns inget bäst före datum och det var enda flaskan i butiken så jag har faktiskt ingen aning om hur gammal flaskan kan vara. En veckas test är dock för lite innan jag vill lämna något omdömme.

Med tanke på den mycket gynnsamma $ kursen så är det ju faktisk läge att beställa liknande produkter på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag ser inga partiklar, bara något brunt som löses upp direkt, samma uppfattning som dig alltså.

Jag har också tolkat det som att man skall

- skaka flaskan

- cirk under dosering

- stäng av skummare och mekaniskt filter (detta gör inte jag)

- 5 ml per 80 liter vatten

På min flaska finns inget bäst före datum och det var enda flaskan i butiken så jag har faktiskt ingen aning om hur gammal flaskan kan vara. En veckas test är dock för lite innan jag vill lämna något omdömme.

Med tanke på den mycket gynnsamma $ kursen så är det ju faktisk läge att beställa liknande produkter på nätet.

då har vi fattat samma...gott..bra att få lite bekräftelse...

märker du nån direkt polypexpansion så fort du doserat??

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

märker du nån direkt polypexpansion så fort du doserat??

/Jonas

Nej jag gör inte det. Men jag tror inte mina koraller är någon bra värdemätare. Dålig tillväxt, dåliga färger, polyper på mjukisar som inte vill visa sig. Det är något som inte stämmer med mitt kar bl a därför jag kör med UltraOrganic, UltraMinS och Marine Snow för att testa ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en idé testa coral vitalizer om du inte vill dosera lite nitrat eller fosfat. Jag skulle hellre koncentrera mig zooxantellerna och få dem att öka i antal för att på så sätt ge korallen näring på en naturligt sätt. bättre lite murrigare färger och friska koraller än vita döda korallskelett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en idé testa coral vitalizer om du inte vill dosera lite nitrat eller fosfat. Jag skulle hellre koncentrera mig zooxantellerna och få dem att öka i antal för att på så sätt ge korallen näring på en naturligt sätt. bättre lite murrigare färger och friska koraller än vita döda korallskelett.

håller med dej;)...murriga färger e sjukt snyggt...

coral vitalizer...vad e de?..låyter intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft äran att prova CV, dock bara några ml, den är otroligt dryg 1dr/100l, hos mig gav den omdelbar polypexpansion, verkar som det kan vara ngt att satsa på.

För tillfället kör jag med sponge power, tycker inte att den ger samma effekt på SPS men den är lika dryg, kan vara att korallerna behöver lite tid på sig att vänja sig vid den, har bara använt den i 1½v.

Tidigare körde jag med ultra organic den gav effekt efter ett par veckor, med bra polypexpansion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft äran att prova CV, dock bara några ml, den är otroligt dryg 1dr/100l, hos mig gav den omdelbar polypexpansion, verkar som det kan vara ngt att satsa på.

För tillfället kör jag med sponge power, tycker inte att den ger samma effekt på SPS men den är lika dryg, kan vara att korallerna behöver lite tid på sig att vänja sig vid den, har bara använt den i 1½v.

Tidigare körde jag med ultra organic den gav effekt efter ett par veckor, med bra polypexpansion.

Frågan e om CV inte innehåller aminosyror..aminosran glutamat tror jag de va...är en signalsubstans som talar om för korallen att "nu blir de mat"...du kan alltså hälla i vad som helst som innehåller glutamat så får man polypexpansion. Detta är alltså i sej inget tecken på att vätskan sen verkligen innehåller mat..men kan förstås vara de. Jag skriver så, därför jag vill ånyo understryka min förvåning o besvikelse över att Pohl inte skriver vad burkarna innehåller. Jag tycker han underskattar akvariserna genom att göra så. Här har man kanske en burk värd lika mkt som en bil..inte vill man då spela rysk roulett o droppa i nåt som man inte har en aning om vad det innehåller!

Den rätta taktiken inom akvaristiken måste vara den samma som inom medicin: man identifierar ett problem, ställer en diagnos...sen tillsätter man de som behövs utifrån denna diagnos. Då lyckas man nog med sitt akvarium...men en sån logik är ju omöjlig med produkter som inte innehåller ngn innehållsförteckning.

Jag vet inte om Marine Snow funkar, men i teorin är preparatet klockrent. de tillsätter den typ av mat som korallen får i naturen, utan att göda algerna. de handlar väl mest om marine snow verkligen innehåller plankton som kan fungera i akvariet...de lär jag väl märka med tiden.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fortfarande övertygad om att man ska se till zooxantellens behov allra först. Om man matar korallerna så bör ju ínte zoxen öka utan de behöver bra ljus och lite näring ifall de dör av, korallen klarar sig inte med bara matning och dör zoxen så dör korallen efter ett tag trots extern matning. Jag vet átt du är motståndare till nitrat och fosfattillskott och så var jag också men har i alla fall provat nitrattillskott med följd av att cyanon ökade "Skratt" men korallerna sög i sig resten och när jag sedan bytte rör så kom färgerna mycket snabbt. Man behöver inte tillsätta nitrat eller fosfat utan det kan räcka med några nya fiskar och mer matning för att klara sig undan ett alltför näringsfattigt vatten. man kan också mata korallerna ett par nätter i veckan så de får en extern födokälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha använt Marine Snow i drygt 1 vecka så kan jag lämna ett första omdömme.

- Ingen effekt på djuren i karet.

- Förra lördagen låg mitt nitratvärde på 2-5 ppm, idag 6 dagar senare 10-15 ppm.

Det enda jag gjort förutom att börja dosera Marine Snow är att jag varje kväll rört om ordentligt i mitt bottengrus. Kan omrörningen har något med mitt ökade nitratvärde att göra, eller kan jag helt säkert tillskriva Marine Snow denna höjning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jörgen. bra synpunkter o jag håller med de mesta. jag tänker så här:om jag nu tillsätter marine snow så får jag förrutom direktmatning av korallerna säkert ett liten ökning av nitraten pgr av att all marine snow kommer ju inte förbrukas av koraleerna. därav får jag både mat till korallen o lite,lite näring till zooxanthellen. två flugor i en smäll. därför tror jag fortfarande mer på marning med organiskt material än bara nitrat.

ser efter vattenbytet, o tillsättning av jod o marine snow redan en förbättring, o än så länge ej mätbart nitrtat, men säkert finns där en liten liten höjning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...