YeeL Postat 21 mars 2008 Postat 21 mars 2008 Såg precis att mittstaget hade lossnat på mitt akvarium 150x60x60 med aluminiumram.Har tömt ut 75 liter. Någon som har erfarenhet av dessa akvarium som vet om det räcker för att kunna sova gott i natt. Det bågnar lite, ca 4mm på varje långsida. Citera
stigigemla Postat 21 mars 2008 Postat 21 mars 2008 Sätt ett spännband runt karet och spänn det så utbuktningen försvinner. Det kommer att fälla ut salt på bandet och krypa vatten i bandet. Men över natten blir det bra. Sätt inte spännanordningen över vattnet bara. Citera
YeeL Postat 21 mars 2008 Författare Postat 21 mars 2008 Tack Stig. Det känns bra när ett riktigt "proffs" svarar. Spännbandet åker på snarast. Citera
jimmy Postat 21 mars 2008 Postat 21 mars 2008 varför inte sätta tillbaka mittstaget ?DEt hade jag gjort hade nog inte sovit utan att tömma halva karet eller så att det inte spänner ut als.Måste återigen påpeka vikten av att silicona popniten vid mittstagen du är inte den första som råkar ut för det.Va glad att inte rutan sprack. Citera
stigigemla Postat 21 mars 2008 Postat 21 mars 2008 Och ny popnit får du väl tag på tisdag senast. Citera
YeeL Postat 22 mars 2008 Författare Postat 22 mars 2008 Popniten åker dit snarast. Märkligt att man inte gör ramakvarierna bättre om det nu är vanligt att mittstagen lossnar. Har varit på gång att byta till ett större helglas så nu får man väl rumpan ur vagnen. Citera
tropfrog Postat 22 mars 2008 Postat 22 mars 2008 Aluminiumrams akvarium görs inte för att ha salt i. Problemet existerar inte för sötvatten.MVHMagnus Citera
stigigemla Postat 22 mars 2008 Postat 22 mars 2008 I ett 600 släppte mellanstaget hos mig. Popniten var genomrostad. Karet hade gått med sötvatten i 15 år ungefär. Men karet höll. Citera
Laggeman Postat 22 mars 2008 Postat 22 mars 2008 Niten i aluminium håller inte för så mycket om pinnen i miten rostar, som oftast brukar vara vanligt stål.Jag bytte ut mina nitar på mitt gamla 720-liters för säkerhetsskull mot rostfria dito som en ren försiktighetsåtgärd, och då körde jag ändå inte saltvatten i det. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.