Gå till innehåll

Kajans nya 112L


Kajan

Rekommenderade inlägg

Tjena

Då var det dags för ännu ett nystartat salt kar! (hoppas det inte blir tjatigt)

Lite kort 112L, 2x24w hagen glo t5.

Fick hem det mesta idag men när jag skulle blanda saltet så märkte jag att jag glömt saltmätaren :smiley20: Typiskt men men man ska inte vara för ivirig att starta. Får se om det går att få tag på i imorgon.

Har tänkt ha ganska lite LS och stor bottenyta med levande sand, vi får se hur det blir.

Kommer uppdatera så fort det finns något att uppdatera.

Glad PÅSK

mvh Patrik

post-3716-14468915253554_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering!

Jag har nu haft igång karet 5 dagar,

7kg Ls har köpts men det känns lite, så jag kommer antagligen köpa ca 3 till inom kort.

Jag väntar även på att min handlare ska få in levande sand men detta tar sin tid tyvärr.

Även skummare väntar jag på, rio skummaren har jag tänkt mig dels för att jag inte vill ha mer teknik i akvariet men även priset känns ok, vill inte lägga mer än så i nuläget.

Det har nu även blivit bra cirkulation med 3 olika pumpar en Seio 2300L, en Koralia 2(2300) och en liten maxi jet på 500L/H. Jag är klart missnöjd med koralia pumpen då den låter som en traktor jämfört med de andra.

Har även hängt i en strumpa med lite Rowaphos, undrar då hur ofta innehållet skall bytas??

Har även en fråga angående fluvals ytavrinning, hur kopplar jag den ? går det endast med ett ytterfilter som förpackningen visar eller kan jag koppla den till tex rio skummaren??

Nu är det fotboll och öl som gäller, trevlig kväll.

post-3716-1446891527383_thumb.jpg

post-3716-14468915273995_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen som har något tips om fluvals ytavrin?

Tjena Patrik, jag kör med fluvals ytavrinning i mitt 100L kar, jag har den kopplad till en 1000l/h maxijet och den funkar fint så här långt (2mån).

Själva ytavrinningen är bra men den veckade slangen som man ska ansluta pumpen till tyckte jag var lite dålig, hade velat fått med olika dimensioner på anslutningarna.

Detta löstes med att använda en bit grön akvarieslang (i brist på en i silikon) som skarv mellan det veckade röret och pumpen, lätt o billig lösning.

mvh Henrik

PS angående id bilderna så sök på Majano anemoner och se om de stämmer med dem du har...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset angående slangen, jag hade en sådan hemma men tyvärr så var den för liten.

anemonen (om det nu var en anemon)råkade jag nog ta dö på när jag fick den briljanta iden att försöka flytta den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...