Gå till innehåll

aktivt kol långtidsfiltrering


leucosternon

Rekommenderade inlägg

är det någon som vet om kolfiltrering tar bort effekten av Rowaphos och sulpatur media för nitrat

reducering och hur är det med mg,ca,strontium ,jod bakteriekultur och övriga spårämnen.

Är det någon vet hur man höjer enbart ph värdet i burken utan att höja kh värdet samtidigt.

i sötvatten går det ju bra med bikarbonat.Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det någon som vet om kolfiltrering tar bort effekten av Rowaphos och sulpatur media för nitrat

reducering och hur är det med mg,ca,strontium ,jod bakteriekultur och övriga spårämnen.

Är det någon vet hur man höjer enbart ph värdet i burken utan att höja kh värdet samtidigt.

i sötvatten går det ju bra med bikarbonat.Tacksam för svar.

de tar inte bort effekten av rowaphos...snarare kan de vara bra ihop med rowaphos då kol kan släpp alite fosfat som då rowaphiosen tar hand om.

De man sett framför allt kan minska vid kolfiltrering är jod..så va noga med att tillsätta detta.

Om du vill höja ph utan att höja kh kan man använda NaOh...men det skulle jag bestämt avråda ifrån. Med caoh höjer du ph ganska bra o ngt lite av kh:t också..säkrare.

Sen bör du nog säkerställa om verkligen behöver höja pH.t...för om du har ett bra KH eller till o med ett högt KH, som de låter på din beskrivning, så har du saanolikt inga stora PH bekymmer.

Bikarbonat du skriver om höjer KH o stabiliserar PH värdet runt 8.1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sedan en tid kört med en strumpa med aktivt kol och märkt att både strontium och jod går åt snabbare (mäter med Salitferts tester även om det är aningen svårt). Jag har därför höjt min dosering av spårämnen i mina Balling-lösningar (för Ca och Mg) och dessutom stöd-doserat lite extra med jod och strontium från Aquatic Nature. Gissar även att de tungmetaller i form av spårämnen som korallerna behöver går åt.

Som så ofta i denna hobby är det "å ena sidan, å andra sidan...". Visst blir det klart vatten av kol och fighten mellan kolallerna minskar, men å andra sidan tar man bort en del nyttiga ämnen också.

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde fråga vad du ligger på för ph och kh. Själv ligger jag alltid på högt kh (ca 11-12) och det beror nog på min ballingdosering av natriumbikarbonat. Ph ligger då alltid på 8-8,1 och det har jag nöjt mig med. Normalt stabiliserar ju ett högt kh ditt ph. Hur har du det med koldioxid och ventilation i rummet/över karet? Dålig bort-ventilation av CO2 kan nog sänka ph även om du har högt kh. Ligger du mycket lågt på ph?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gunnar
de tar inte bort effekten av rowaphos...snarare kan de vara bra ihop med rowaphos då kol kan släpp alite fosfat som då rowaphiosen tar hand om.

De man sett framför allt kan minska vid kolfiltrering är jod..så va noga med att tillsätta detta.

Om du vill höja ph utan att höja kh kan man använda NaOh...men det skulle jag bestämt avråda ifrån. Med caoh höjer du ph ganska bra o ngt lite av kh:t också..säkrare.

Sen bör du nog säkerställa om verkligen behöver höja pH.t...för om du har ett bra KH eller till o med ett högt KH, som de låter på din beskrivning, så har du saanolikt inga stora PH bekymmer.

Bikarbonat du skriver om höjer KH o stabiliserar PH värdet runt 8.1

VA! När jag läste detta 15 gånger fattade jag inget! Jag grubblar fortfarande. Varför göra detta så invecklat! Ju mer man kladdar ju mer gör man surt i avkvariet. Allt tar sin tid, lite upp o lite ner!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga krav på att du skall förstå allt som skrivs på guiden. Saltvattenshobbyn kan vara både enkel och avancerad beroende på infallsvinkel. MEN det finns inget fel i att skriva även om inte du fattar, det är ditt problem och inte inläggskaparens. Om du inte tror att det är relevant så ignorera istället.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte inte det var så svårt att förstå. och en intressant fråga av trådskaparen

För övrigt så tycker jag att grillat lam med potatisgrattäng och rött vin är ett utmärkt grundfoder , gärna kompleterat kring lunch med sill,ägg och passande Kolkälla ;)

Glad Påsk på er

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket flöde ska man ha på filtreringen tex på rowaphos och sulphur media ?

Jag använder fosfatmedel hängandes i en strumpa och har märkt att det fungerar bättre om jag har högt flöde. Jag har en pump någon/några dm ifrån strumpan som pumpar ca 1000 liter/timman.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...