Gå till innehåll

Synpunkter tack


Star_c

Rekommenderade inlägg

Tja

Efter att ha kört ett sötvattensakvarium med malawiciklider i ca ett år nu hade jag tänkta att ta det stora steget ut i den salta världen.

Bygger på en saltburk på 200 liter + 50 liter sump. Akvariet är borrat i ena hörnet och jag funderar på att sätta glas i det hörnet så att jag får ett avrinningsfack som jag tänkt att fylla med biobollar. Någon som tror på den idén?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biobollar funkar bra förutom när det kommer till att bryta ner nitrat (är i många fall inte ett problem om man kör med andra metoder som skummare, makroalger, levande sten, sand, vodka etc). Jag hade fyllt utrymmet med levande sten istället, då får du större tillväxt av microfaunan (pods, maskar, mysis etc) som hjälper till med nedbrytningen och blir till mat samt att levande sten i viss mån bryter ner även nitrat i de syrefattiga delarna.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade med en akvarieaffär i stan om det gick att beställa LS.

Det skulle kosta 3400kr för 20kg d.v.s 170kr/kg!! Vill gärna stå över den kostnaden. Vid låg belastning borde det vara möjligt att köra utan LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp du kan köra utan LS, men den gör en oerhörd nytta med nerbrytning, boende för mat till djuren etc. Estetiskt, att bygga ett rev med. Men du bestämmer. Som tidigare nämnt så kan du kolla guiden efter begagnad sten. Fungerar det med : )

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, beg sten funkar, men det är alltid en risk! tex att det har varit medicin i burken innan. och ofta är

burkarna dåligt skötta, när karen läggs ner, dock inte alltid. hoppas jag inte låter för negativ, men dålig sten är den sämsta starten man kan få!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag är ju fortfarande nybörjare och oerfaren men jag skulle inte kunna tänka mig att få för mig att starta upp ett saltkar utan LS, även om den kostar! Förutom att det är estetiskt tilltalande och innehåller en sund bakteriekultur så har det skänkt mig oerhört mycket nöje under inkörningstiden att titta på alla småkryp som följde med. Utan dom hade det varit skittrist att vänta flera veckor på att få en sund balans i karet. Dessutom utgör alla dessa småkryp en utmärkt städpatrull som man får på köpet - jag har maskar, pods, ormstjärnor, snäckor och allt möjligt som följde med och redan visat sig föröka sig och göra nytta. Dessutom fick jag med nån liten korall - typ knapp eller liknande som verkar växa och trivas så det är också en bonus. Nu har det gått 5 veckor sen jag la i stenen och jag hittar fortfarande nya livsformer hela tiden.

Se det alltså inte som du betalar 150 spänn kilot för sten - se det som att du köper en hel mikrofauna som planteras in.

Det var mina 5 cent i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag är ju fortfarande nybörjare och oerfaren men jag skulle inte kunna tänka mig att få för mig att starta upp ett saltkar utan LS, även om den kostar! Förutom att det är estetiskt tilltalande och innehåller en sund bakteriekultur så har det skänkt mig oerhört mycket nöje under inkörningstiden att titta på alla småkryp som följde med. Utan dom hade det varit skittrist att vänta flera veckor på att få en sund balans i karet. Dessutom utgör alla dessa småkryp en utmärkt städpatrull som man får på köpet - jag har maskar, pods, ormstjärnor, snäckor och allt möjligt som följde med och redan visat sig föröka sig och göra nytta. Dessutom fick jag med nån liten korall - typ knapp eller liknande som verkar växa och trivas så det är också en bonus. Nu har det gått 5 veckor sen jag la i stenen och jag hittar fortfarande nya livsformer hela tiden.

Se det alltså inte som du betalar 150 spänn kilot för sten - se det som att du köper en hel mikrofauna som planteras in.

Det var mina 5 cent i alla fall.

en bra sammanfattning, sen behöver man inte köpa allt direkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ger levande sand samma effekt som levande sten med bakteriefaunan?

Mattias, 170 spänn kilot o jag får be ;).

När min styvfar körde saltvatten i början på 80-talet hade han bara ett bottenfilter som var kopplat till ett ytterfilter av ett känt tyskt märke som drev alltihop och enligt honom fungerade det under några års tid. Han prydde akvariet endast med döda koraller och vanliga döda stenar. Det är därför jag är lite frågevis om den levande stenens roll men att den gör gott i akvariet tvivlar jag inte på.

Är det någon som gör det idag eller kör alla med levande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan få tag på fin sten billigare, levande stenen kom efter bottenfilter-tiden, och var väl en revolution för hobbyn. bottenfilter är helt borta idag. läs gärna lite gamla trådar om LS och hur den fungerar, så förstår du varför den är viktig.:) levande sand är bra, men går inte att jämföra med sten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Petter! Det går bra att köra utan sten men du behöver då något annat filter i stället.

Levande sand i ett tjockt lager (DSB) finns det väl folk som använder men det blir nog lika dyrt som LS.

Alternativet till det är väl att köpa vanlig, torr sand (till en DSB) som du kompletterar med lite LS för att ympa in bakterierna. Läs i så fall på noga hur du startar och sköter din DSB i så fall.

Själv skulle jag köpa lite bra beg LS och sedan komplettera med lite färsk LS. Köra burken svart eller med försiktigt blåljus några månader. Tålamod är nog viktigare än något annat i den här hobbyn.

Välkommen in i en spännande värld!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...