Gå till innehåll

Hjälp med kalk blandning!!!


Guest Asgar

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har tänkt att tillsätta kalk till mitt kar, men i bruksanvisning beskrivs att blanda 2 tesked kalk med ca 1 liter vatten tills blir klart vatten, det blev det aldrig.

Vad är den rätta blandningsmetoden utan kalkreaktorer?

hur mycket kalkblandning ska mitt 130 liters akvarium ha i veckan, med lagom belastning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det kalciumhydroxid (kalciumoxid) du skall tillsätta?. I så fall så gör du som beskrivit i en PET flaska. Fyll osmosvatten (det fungerar dåligt med kranvatten) ända upp och sätt på korken. Skaka och låt det stå ett dygn. Då klarnar det. Sedan skall du fylla på dunstat vatten med detta och det gör du på så sätt att du sakta. sakta häller det klara vattnet i en punkt med snabb ström. Fyll på varje dag eftersom det kommer att höja pH ordentligt och häller du för mycket så blir pH för högt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack

jag har gjort som er beskrivning, men kände mig osäker. Jag är fortfarande osäker vilken mängd och koncentration jag ska hälla i karet per dag. Det dunstar ca 1½ liter per dag. min kalkblandning har ett pH på 9,4. Innebär det att mängden av kalkblandningen och vatten ska få ett pH på 8.3?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack

jag har gjort som er beskrivning, men kände mig osäker. Jag är fortfarande osäker vilken mängd och koncentration jag ska hälla i karet per dag. Det dunstar ca 1½ liter per dag. min kalkblandning har ett pH på 9,4. Innebär det att mängden av kalkblandningen och vatten ska få ett pH på 8.3?

Jag använder också kalkvatten som ersättning för avdunstat vatten. Vi har nästan samma vattenmängd. Hos mig fyller jag på 1 - 1,5 liter vatten varje dag, dock aldrig bottensatsen från flaskan.

Jag tror den färdiga kalkblandningen normalt har ett ph på 12,5, men där är jag lite osäker.

Du kan nog inte beräkna ditt ph värdet efter tillsats av kalkvatten som du gjort ovan. Vad jag försår så är det här med ph mer komplicerat än vad vi normalt tror. Om du har 1 liter vatten med ph 8, ytterligare 1 liter med ph 9, så innebär det inte att sammanblandningen blir 8,5. Vad jag har läst mig till så kan värdet bli 'nästan vad som helst'. Men det där kan nog någon kemist förklara bättre än mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det ingen risk att man överkalkar. Blandar du inte blandningen med vatten. Jag har kalkblandningen i en stor hink och tar lite varje dag och blandar med vatten. Är rädd att det blir för mycket annars och att pH:t ska öka för mycket. Är rädd om mina fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så här.

Köp en burk Kalciumhydroxid. Ta 1-3 kaffeskedar till en 1,5 liters PET flaska. Slå på osmos vatten, skaka och vänd på den så mycket du bara orkar (ta med den till TV- eller varför inte Akvariefåtöljen) och vänd den upp och ner, det är svårlösligt.

Låt den sedan stå ett dygn och häll i karet för att ersätta avdunstat vatten. Häll inte i den vita smeten som ligger i botten. Fyll på vatten igen och gör om proceduren inför nästa dag. 1-2 skeder brukar vara ok för 2 fyllningar sedan sköljer du ur flaskan och börjar om.

Slå gärna lösningen i karet i samband med att lyset slocknar på kvällen, det är Ph höjande och inför natten är ett bra tillfälle. Slå i lösningen på ett ställe där du har kraftig strömning, det får inte bildas för mycket mjölkighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack.

Så detta är en färsk vara, inget att blandas för veckovis?

Då innebär det att allt som jag har färdigt, bara ska hällas ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...