Gå till innehåll

Hur länge kan ni lämna era nanokar utan större tillsyn?


Rekommenderade inlägg

Hur länge kan man lämna ett fungerande nanokar?

Har länge haft sötvattenskar och är nu väldigt sugen på att skaffa mig ett RSM alt. clownhotell men har ju även en annan passion här i livet, nämnligen att resa.

Med sötvatten är det ju oftast inget problem att låta någon som inte är helt insatt i akvarium ta hand om akvariet en vecka eller två när man e bortrest men vad jag har förstått så är det lite krångligare med salt. Vi har ju avdunstningen m.m.

Jag förstår att man måste hålla konstant koll på akvariet under inkörning och den första perioden men om man väl får en bra balans i det, vågar man då lämna över det i händerna på en icke insatt kompis i en vecka eller två?

/salta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på akvariet. Mitt förra kar kunde man inte lämna i mer än en helg då det inte hade någon automatik. Men det mesta kan man fixa med pengar ;) (möjligtvis kan det vara svårt att lämna fisk som ska ha levande mat/tätä fodrigar med fryst). Automatisk påfyllning och en stooooor påfyllningstank är a och o (även för den late som inte reser). :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, jag har ett 54 L öppent kar, jag behöver fylla på dunstat vatten nästan varje dag. Utöver det är det bara matning och ett vattenbyte ungefär var tionde dag. Någon form av automatisk påfyllning funderar jag på att införskaffa.

Tidigare användes karet som ett växtakvarium med c02, tycker nog att det var mer tidskrävande.

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En månad har jag lämnat mitt 37-liters som längst.

Instruktionerna till den som skulle passa det var:

"mata sparsamt (en putsarräka och clown i det som vill ha mat) och stoppa inte in något nytt/ersätt inget som ev. dör"

Det gick bra och det ser fortfarande fint ut nu 3 månader efter jag kommit hem... Tror inte han fyllde på avdunstat vatten heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...