Fisherman`s Friend Postat 28 mars 2008 Postat 28 mars 2008 Tänkte kollla om någon vet varför min skummare helt plötsligt får upp en vätska som är djupblå/grön till färgen. Det har varit så de senaste 4 månaderna. Vore även tacksam för korrigerande åtgärder om det är något ämne som saknas eller dyligtTack på förhand Citera
Laggeman Postat 28 mars 2008 Postat 28 mars 2008 Menar du det som kommer i koppen så är det inget fel på det. Citera
Fisherman`s Friend Postat 28 mars 2008 Författare Postat 28 mars 2008 jo det som kommer i koppen åsyftar jag. Men varför har det blivit så blått måste väl vara något som färgar det blått. Har aldrig sett det förut under mina 8 år med salt Citera
stigigemla Postat 28 mars 2008 Postat 28 mars 2008 Du har nog en liten algblomning. I så fall kan ruttnande klorofyll i skummarkoppen bli blågrönt.Kolla från ände till ände på karet om inte vattnet är litet grönt. Citera
Fisherman`s Friend Postat 28 mars 2008 Författare Postat 28 mars 2008 mitt vatten känns faktiskt lite grönt när du säger det eller gulgrönt. Det är bara att byta mer vatten antar jag Citera
stigigemla Postat 28 mars 2008 Postat 28 mars 2008 Har du ett UVC är det dags att starta det. Eller kolla så att lysröret verkligen lyser. Citera
Fisherman`s Friend Postat 31 mars 2008 Författare Postat 31 mars 2008 mitt uv har slocknat sen länge så ditt råd är att jag skall köpa en ny lampa. Har dock inte haft några problem med fiskar som dött. Menar du att uv påverkar vattnets färgsättning Citera
Laggeman Postat 31 mars 2008 Postat 31 mars 2008 UV't kan kanske ta död på algsporer i vattnet, så att du får mindre "frisimmande" alger så att säga. Resterna kan sedan skummaren ta upp. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.