petrol Postat 17 augusti 2004 Postat 17 augusti 2004 Upptäckte i går att det satt tre st små snäckor på undersidan av min sjöstjärna, Stjärnan verkade stressad så jag tog en pinsett och drog loss snäckorna. Är det normalt eller håller snäckorna på att äta på min stjärna?? Citera
Dykaren Postat 20 augusti 2004 Postat 20 augusti 2004 Ingen aning faktiskt. Har aldrig sett det tidigare. Det finns dock en massa parasit-snäckor så du gör nog helt rätt i att plocka bort dem. De lär ju knappast göra någon nytta där i alla fall.... Citera
Vitamin Postat 20 augusti 2004 Postat 20 augusti 2004 Hej Petter!Efter att vi pratats vid igår, så kollade jag runt på nätet, och jagkan inte hitta något om att en snäcka skulle sätta sig på etsjöstjärna. Jag tror det bara var en slump. Inget att hänga upp sig påalls./J. Citera
petrol Postat 20 augusti 2004 Författare Postat 20 augusti 2004 Är på jakt efter en Hexataenia, hoppas att den vill käka småsniglar.. Citera
jimmy Postat 20 augusti 2004 Postat 20 augusti 2004 Även dom små sniglarna gör nytta i karet kan vara bra att täna på Citera
Beppe Postat 21 augusti 2004 Postat 21 augusti 2004 Det är inte dessa? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 1116&KW=sniglarDe verkar gå på alltMvh Beppe Citera
petrol Postat 23 augusti 2004 Författare Postat 23 augusti 2004 Nu hände det igen.. Man upptäcker det lätt pga att stjärnan blir stressad. sniglarna påminner om små turbosar, lite mer utsträckta kanske.. Citera
Vitamin Postat 23 augusti 2004 Postat 23 augusti 2004 Underligt värre måste jag säga, det bästa du kan göra är nog att ställadig över karet ett par timmar, & plocka bort så många du kan. Citera
jimmy Postat 23 augusti 2004 Postat 23 augusti 2004 Japp håller med har aldrig hört något liknande verkar vara någon konstig variant.Så försök att plocka dom manuelt å se om du kan hitta en fisk som käkar dom så kanske den rensar ut Citera
petrol Postat 23 augusti 2004 Författare Postat 23 augusti 2004 Släppte ner en Hexataenia karet, får se om det blir någon skillnad..Snäckorna verkar leva i bottengrusetså desyns inte i vanliga fall. Här har jag ett moment 22.. suck.. Kan plocka ut gruset så att stjärnan får vara i fred, men då behöver jag ingen sandvändande sjöstjärna.. Den kommer antagligen inte att trivas utan grus..Snäckorna ser ut som Turbo fast små, lite mer utsträckta, vissa är vita (som gruset). Citera
Dimorb Postat 23 augusti 2004 Postat 23 augusti 2004 Kolla länken ovan så det inte är den sortens snäckor du har. Citera
petrol Postat 23 augusti 2004 Författare Postat 23 augusti 2004 Inte som bilden där de sitter på en mussla.Kanske som på den lilla bilden över, men är för svårt att se.De är större än 3mm, http://www.pac.dfo-mpo.gc.ca/sci/shelldis/pages/csscc_e.htm Citera
petrol Postat 24 augusti 2004 Författare Postat 24 augusti 2004 Nu efter mycket letande vet jag vad det är.. suck..Thyca crystallina: http://www.rshimek.com/rogue's_gallery.htm#Linckia Parasite [x] Bild borttagen då den hade Copyright skydd! Tänk på detta nästa gång ni lägger in en bild /AdminNu börjar jakten.. Grr.. Köpte som sagt en Hexataenia, skall köpa mig en Mandarin oxå. (Mandarinen äter fryst artemia så ni behöver inte vara oroliga för att den skall svälta pga att jag har mindre än 50 kg LS).Ideer eller synpunkter (jakt metod) välkomnas mer än gärna!! Citera
Guest Andreas Lange Postat 24 augusti 2004 Postat 24 augusti 2004 Hmm... Med det som ursprung gick det att surfa vidare. Här en annan bra bild:Som synes är Thyca crystallina blå och "platt", inte speciellt lik den första bilden du postade från ditt kar där de var spirformade.Det är väl däremot samma som står som "unidentified" på den här sidan va?http://www.reefimages.com/Shells/Shells6.htm Citera
Guest Andreas Lange Postat 24 augusti 2004 Postat 24 augusti 2004 Hur är det med likheten med de som står under "Pyramidellid Snails", lite längre ner på Shimek-sidan du länkade till? Citera
petrol Postat 24 augusti 2004 Författare Postat 24 augusti 2004 Nja..Om du scrollar ner till bilden på sidan så är de identiska med bilden på den Lavegiatan på bilden. Om man surfar vidare via länkarna så tycker jag inte att sniglarna på minner om dem som jag har..Jämför bilden på den blå stjärnan och bilden på min stjärna så är de ruggigt lika. Så vilken sait ska man tro på??Men var hittar jag mer information?? och hur ska jag bli av med dem?? Citera
Guest Andreas Lange Postat 24 augusti 2004 Postat 24 augusti 2004 Det är din stjärna, det är du som borde veta bäst. När jag kikade på din bild så såg snäckan inte blå och platt ut bara, men det gjorde definitivt alla som dök upp när jag googlade på "Thyca crystallina". Men det kan ju vara jag som ser fel på din bild... Citera
petrol Postat 24 augusti 2004 Författare Postat 24 augusti 2004 Du har helt rätt!! Sniglarna är inte blå. Har själv googlat med en massa skumma resultat.. Oftast får jag upp blå mussel liknande sniglar men i bland exakt dem jag har. Men de har samma namn.. suck..En bild som stämmer överrens med "mina" sniglar är http://www.rshimek.com/rogue's_gallery.htm#Linckiascrolla ner till "parasite" och kika på sjöstjärnan på bilden. Där har de kallat snäckan för "Thyca crystallina" vilket i och försig kan vara helt fel..Grr.. Citera
petrol Postat 23 september 2004 Författare Postat 23 september 2004 Nu har jag inte sett till någon mer snigel på nästan en månad.. Hoppas att det slutar här..Om någon i framtiden läser denna tråd och kommer på något smart så skriv ett inlägg. Citera
petrol Postat 21 oktober 2004 Författare Postat 21 oktober 2004 Av en händelse sprang jag förbi en länk som visade rätt snigel!! Det ärThyca Stellasteris http://web.infinito.it/utenti/s/scubabob/komodo/Moll/shell01 .html Inte Thyca crystallina.. Citera
petrol Postat 18 januari 2005 Författare Postat 18 januari 2005 Var och köppt ett par sandvändare till. När jag kom hem och koppade in dem så upptäkte jag flera sniglar på varje stjärna.. Nu vet jag hur de kom in i burken.. Satt redan på stjärnan från zoobutiken.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.