Gå till innehåll

Snäckor som äter på min sjöstjärna..


petrol

Rekommenderade inlägg

Släppte ner en Hexataenia karet, får se om det blir någon skillnad..

Snäckorna verkar leva i bottengrusetså desyns inte i vanliga fall. Här har jag ett moment 22.. suck.. Kan plocka ut gruset så att stjärnan får vara i fred, men då behöver jag ingen sandvändande sjöstjärna.. Den kommer antagligen inte att trivas utan grus..

Snäckorna ser ut som Turbo fast små, lite mer utsträckta, vissa är vita (som gruset).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu efter mycket letande vet jag vad det är.. suck..

Thyca crystallina: http://www.rshimek.com/rogue's_gallery.htm#Linckia Parasite

[x]

Bild borttagen då den hade Copyright skydd!

Tänk på detta nästa gång ni lägger in en bild

/Admin

Nu börjar jakten.. Grr.. Köpte som sagt en Hexataenia, skall köpa mig en Mandarin oxå. (Mandarinen äter fryst artemia så ni behöver inte vara oroliga för att den skall svälta pga att jag har mindre än 50 kg LS).

Ideer eller synpunkter (jakt metod) välkomnas mer än gärna!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Hmm... Med det som ursprung gick det att surfa vidare. Här en annan bra bild:

png-0262a.jpg

Som synes är Thyca crystallina blå och "platt", inte speciellt lik den första bilden du postade från ditt kar där de var spirformade.

Det är väl däremot samma som står som "unidentified" på den här sidan va?

http://www.reefimages.com/Shells/Shells6.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja..

Om du scrollar ner till bilden på sidan så är de identiska med bilden på den Lavegiatan på bilden. Om man surfar vidare via länkarna så tycker jag inte att sniglarna på minner om dem som jag har..

Jämför bilden på den blå stjärnan och bilden på min stjärna så är de ruggigt lika. Så vilken sait ska man tro på??

Men var hittar jag mer information?? och hur ska jag bli av med dem??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Det är din stjärna, det är du som borde veta bäst. smiley1.gif

När jag kikade på din bild så såg snäckan inte blå och platt ut bara, men det gjorde definitivt alla som dök upp när jag googlade på "Thyca crystallina". Men det kan ju vara jag som ser fel på din bild...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt!! Sniglarna är inte blå. Har själv googlat med en massa skumma resultat.. Oftast får jag upp blå mussel liknande sniglar men i bland exakt dem jag har. Men de har samma namn.. suck..

En bild som stämmer överrens med "mina" sniglar är http://www.rshimek.com/rogue's_gallery.htm#Linckiascrolla ner till "parasite" och kika på sjöstjärnan på bilden. Där har de kallat snäckan för "Thyca crystallina" vilket i och försig kan vara helt fel..Grr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...