Gå till innehåll

Hur vet man om anemonen mår bra?


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej alla proffs

Jag köpte en anemon igår min fråga är hur vet man att den mår och lever? Min anemon ser lite *spänd* ut i kanterna. Kanske också beror på att min kära fjärilsfisk är och äter på den. Håller den på att dö? Skall jag ta ett foto så ni ser? Dessutom har min putsar räka blivit alldelens gul sedan jag satte ner den. Den var iofs och kröp på anemonen hela dagen igår. Vad har hänt med den?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att din Anemone inte mår så bra, bilde är aldrig fel men.

En Ny inflyttad anemone.. som blir tuggad på o stressad av räkor osv.. kan få det svårt att trivas..

Ta gärna bild, så man kan se om den e blekt eller liknande... och så man vet vad det är för typ av anemone och annat... visserligen kan det ta nåra dagar innan Anemonen känner sig hemma .

Prova me bild så får du nog bättre svar.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan man köper anemoner bör man plugga plugga plugga och plugga! Dessutom är det INGET nybörjar djur! Dom kräver mkt ljus och bra värden i vattnet!

Köp INGET utan att först ta reda på hur djuret du skall köpa skall skötas och OM du har rätt förhållanden för att ha dom!

Hårda ord från SHARKEN!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar: Här kommer en bild på min anemon: Ser den ut att må bra? Jag trar den håller på att dö. Har bästa ljuset man kan ha (trar jag) en hetallhalgogen. Vattenvärdena är alla bra. Va tror ni?

post-3597-14468915300007_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina fiskar Sofia,

Min fråga till dig är.. var Anemonen vit när du köpte den..?

den ser ut o vara blekt eller liknande.. vilket inte är särskilt kul..

misstänker att den ska vara antingen blå eller grön.. men det är inte omöjligt att den repar sig..

tycker du bara ska låta den vara.. o inte mata den eller något under en period.. särskilt me tanke på att räkan kommer nog o störa den desto mera...

Men både Peppz o Freddi, hade mycket vettigt att säga,men tror ditt ljus ska räcka för din anemone och skillnaden skulle ej vara så drastisk... misstänker att mer än ditt akvarium så är det nog butiken som sålt dig en Anemone som kanske inte var i bästa skick ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sämst på identifieringar, dåliga glasögon, oskarp bild, skitig monitor, ljus bild men jag tycker det liknar en Stichodactyla Haddoni med indragna tentakler. Gluppsk rackare. Känns den klibbig? Antar att du menar 150w lampa? Det räcker gott och väl, min haddoni mådde gött i botten på min 67cm djupa tank, med 150w mh över.

Men vänta några dagar så ser du om han mår bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ingen jättebra kombination här... anemonen är blekt och kommer därför behöva stödmatning och måste bli lämnad i fred i övrigt för att hämta sig. Tyvärr kommer räkan knappast att lämna den i fred om du matar den utan kommer göra vad den kan för att slita åt sig maten utan att bli mat själv. För pincetten så är nog snarare anemonen själv mat, har den redan börjat picka på den så gör den det svårt för anemonen att återhämta sig från sitt dåliga tillstånd. Du bör dessutom vara medveten om att din anemon äter typ allt den får möjlighet till, dvs om räkan är för närgången och fastnar så är den mat, om pincetten är för närgången så är den mat. Om anemonen varit frisk så hade du kunnat skaffa ett par clowner till den som körde bort de andra, dock så kommer även clownerna störa anemonen genom sin symbios och göra det milt sagt svårt att stödmata den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa...den såg ut så när jag köpte den...hmm undrar om jag ska reklamera den.

Köpt den i affär? Då är det inget snack....lämna tillbaka, utan tvekan.

Håller med Sharken ovan....................Tufft, but that's life.

Finns inga genvägar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpt den i affär? Då är det inget snack....lämna tillbaka, utan tvekan.

Håller med Sharken ovan....................Tufft, but that's life.

Finns inga genvägar.

Håller faktiskt med här, om du inte har möjlighet att ha den i ett eget kar så den kan återhämta sig ordentligt innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...