Gå till innehåll

Fragga läderkorall


Netweaver

Rekommenderade inlägg

Nu har min läder korall växt till en enorm storlek och får inte plats längre.

Jag tänkte då ställa den dumma frågan om man kan dela på den har läst lite om fraggning men då omtalas ofta hela korallen jag vill mest bara "trimma" den lite.

Min plan är att dela den enligt denna bild om det går.

post-3013-14468915302826_thumb.jpg

Här är en bild framifrån

post-3013-14468915303076_thumb.jpg

Hur ska jag gå till väga kan man göra det i karet eller ska jag ta upp den och ska den i såfall vara i vatten från karet och kan man isåfall placera alla bitarna direkt i karet igen eller?

Har läst att visa skär skåror i den del man fäster mot stenen är det rätt eller ska jag limma den eller bara ha dom lösa?

Har precis flyttat den i karet så den har dragit ihop sig lite.

Blev många frågor men som sagt är nybörjare ha tålamod :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den siter på en sten som är lätt att lyfta ur så satsa på det, betydigt lättare att komma åt och skära och klippa med den på bordet. Det går utmärkt att skära till där du markerat. Det bästa är väl att få på dom nya på stenar, sätt dom med sårsidan mot stenen så växer dom fast fortare. Bind med gummiband eller fiskelina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den siter på en sten som är lätt att lyfta ur så satsa på det, betydigt lättare att komma åt och skära och klippa med den på bordet. Det går utmärkt att skära till där du markerat. Det bästa är väl att få på dom nya på stenar, sätt dom med sårsidan mot stenen så växer dom fast fortare. Bind med gummiband eller fiskelina.

Fiskelina har jag gott om då det är en annan av mina hobbys, då blir det nog att ta upp den för "klippning" :) en mycket trevlig korall men h*lvete vad den växer.

Tackar för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

El-stripe/buntband funkar absolut bäst. Kolla bara att de inte har en liten metallbit på sig.

Har kört med svarta från Classe i flera år och det har funkat bra.

Det är bara att köra på med ett rakblad eller en kniv i korallen. Det går inte att misslyckas, var inte orolig, inget kommer dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker band i olika former passar dåligt för att få fast dessa koraller eftersom de expanderar kanske 500% när de återhämtat sig vilket innebär att det skär in ordentligt, även med gummiband. Jag brukar kludda på en bit superlim och fästa direkt på stenen, det funkar bra för mig.

Lycka till med operationen :)

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...