Norberg Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Som lite omväxling tänkte jag att det skulle vara kul att tipsa om en liten grej man kan göra för att hålla sin anemon på plats utan att bruka våld på det lilla rara djuret.Efter många våndor blev jag till slut med anemon (tack Ländström ). Han fixade så jag blev med en odlad röd bubbeltip. Jag har alltid varit lite reserverad mot sånna här djur då jag inte vill ha nån som kryper omkring efter eget gottfinnande i akvariet och bränner sönder mina koraller.Jag har sett flera som har haft anemoner i lerkrukor och det är ju en bra lösning för där känner de sig ofta säkra och stannar kvar. Men hur snyggt är det med en röd lerkruka?Så jag tog och slog av en bit från krukan så den stog stadigt på sidan. Tog fram min burk med Korallen Zucht Speedglue och blandade till en rejäl klut.Krukan är ju rund i öppningen och det vill man ju få bort intrycket av så jag formade en lite mer oregelbunden öppning samt drog på ett tunt lager på krukans utsida.Efter att den torkat satte jag krukan på en ljus plats med lagom cirkulation. Stoppade i anemonen och la i några fraggstenar i öppningen så den inte skulle driva iväg innan den satt fast sig.Och voila där sitter anemonen. Nu har det gått några veckor och den har inte rört sig en millimeter (peppar, peppar). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Tack för tippset har ju 2st anemoner varav den ena gröna carpet får husa i sumpen just nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 fräckt:smiley20: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Jäkligt smart! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Übernajs tips! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Göör smart, synd bara att man inte fick detta tips för några dar sedan när jag ändå flyttade på karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BroderIsak Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Vad är det för grönt du har i burken liggande i sanden? Har du börjat med sötvatten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 6 april 2008 Författare Dela Postat 6 april 2008 Ssscchhh!! Inte så högt! Anemonen är i plast och det gröna är valesneria!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BroderIsak Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 ha ha ha ha Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Ssscchhh!! Inte så högt! Anemonen är i plast och det gröna är valesneria!!hehe, någon Zostera eller Posidonia? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 6 april 2008 Författare Dela Postat 6 april 2008 Jag vet faktiskt inte vad det är för art. Men om den tar sig så ska jag lägga upp lite bilder framöver. men när jag Gogglar på namnet så verkar Posidonia mest troligt.Det är faktisk kul att ha lite grönt som rör sig i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 hur är det med krukan i vattnet. visseligen är den bränd men lämnar den ej nått skit i vattnet efter leran som silicater etc?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 6 april 2008 Författare Dela Postat 6 april 2008 Ja du Christian, jag vet faktiskt inte. Men jag har sett dem förut i andra akvaristers akvarier och har själv haft dem som lekbon åt clowner utan problem.Men om någon vet nått så skulle jag också vilja veta!Här är en bild från en tysk odlare! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Skall se om min carpet gillar detta oxså min Bubbletip sitter bra där den är Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
drakfisk Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 mycke bra tips då kan man skaffa annemon i gen o inte va rädd för att den kanske hamnar i pumarna . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 7 april 2008 Dela Postat 7 april 2008 Jag vet faktiskt inte vad det är för art. Men om den tar sig så ska jag lägga upp lite bilder framöver. men när jag Gogglar på namnet så verkar Posidonia mest troligt.Det är faktisk kul att ha lite grönt som rör sig i karet.Var har du fått tag på den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.