Gå till innehåll

Bygg en liten koja till din anemon!!


Norberg

Rekommenderade inlägg

Som lite omväxling tänkte jag att det skulle vara kul att tipsa om en liten grej man kan göra för att hålla sin anemon på plats utan att bruka våld på det lilla rara djuret.

Efter många våndor blev jag till slut med anemon (tack Ländström :) ). Han fixade så jag blev med en odlad röd bubbeltip. Jag har alltid varit lite reserverad mot sånna här djur då jag inte vill ha nån som kryper omkring efter eget gottfinnande i akvariet och bränner sönder mina koraller.

Jag har sett flera som har haft anemoner i lerkrukor och det är ju en bra lösning för där känner de sig ofta säkra och stannar kvar. Men hur snyggt är det med en röd lerkruka?

Så jag tog och slog av en bit från krukan så den stog stadigt på sidan.

Tog fram min burk med Korallen Zucht Speedglue och blandade till en rejäl klut.

Krukan är ju rund i öppningen och det vill man ju få bort intrycket av så jag formade en lite mer oregelbunden öppning samt drog på ett tunt lager på krukans utsida.

Efter att den torkat satte jag krukan på en ljus plats med lagom cirkulation. Stoppade i anemonen och la i några fraggstenar i öppningen så den inte skulle driva iväg innan den satt fast sig.

Och voila där sitter anemonen. Nu har det gått några veckor och den har inte rört sig en millimeter (peppar, peppar).

post-911-14468915307162_thumb.jpg

post-911-14468915307418_thumb.jpg

post-911-14468915307538_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte vad det är för art. Men om den tar sig så ska jag lägga upp lite bilder framöver. men när jag Gogglar på namnet så verkar Posidonia mest troligt.

Det är faktisk kul att ha lite grönt som rör sig i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Christian, jag vet faktiskt inte. Men jag har sett dem förut i andra akvaristers akvarier och har själv haft dem som lekbon åt clowner utan problem.

Men om någon vet nått så skulle jag också vilja veta!

Här är en bild från en tysk odlare!

post-911-1446891531266_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte vad det är för art. Men om den tar sig så ska jag lägga upp lite bilder framöver. men när jag Gogglar på namnet så verkar Posidonia mest troligt.

Det är faktisk kul att ha lite grönt som rör sig i karet.

Var har du fått tag på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...