Gå till innehåll

Mitt nya 120L


TommyA

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Har läst runt lite på forumet och finner en del svar men samtidigt blir man inte klok på alla svar och frågor heller och drar därför i gång (ytterligare) en tråd!

Jag har haft ett tag nu ett molly 56 l som gått i 4 månader, allt funkar fint i det men har väntat på det större. Har nu inskaffat ett begagnat 120 l som ska fylla lite tid och erfarenhet innan det större kommer på plats. Det är som sagt på 120 l och är nu fyllt med 15 kg levande sten och begagnat vatten. Med följde en skummare som drar runt vattnet, även köptes en tunze cirkulationspump på 2500 l till. Frågan är nu: ska jag inte ha mer cirkulation och behövs ingen mer rening? I det lilla är det fyllt med biobollar i facken baktill, vet inte riktigt hur man ska få till det i det här.

Kom gärna med lite tips och ideér! Är som sagt ny inom salt....

P.S...belysning 2*24 w, ett vitt ett blått, funderar på en till sån i framtiden. Sen vet jag att det inte är första karet men anser inte riktigt att det första var på riktigt då det i stort sett bara var att fylla på vatten....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild kommer snart. Tanken är att det ska i koraller, anemoner och fisk. Sen vet man inte vad som händer på vägen. Vill inte anpassa mig snålt utan ska det köpas så lägger jag hellre några extra kronor nu och inte handlar om sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en kanonbörjan!

Själv har jag ett 100-liters med ca 6-7000l/h fördelat på fyra pumpar och kunde skulle jag nog nästan ha mer cirkulation ändå. Jag tror att ifall du skaffar en till Tunze 2500l/h pump så är du nog hemma. Allt beror ju på vad man ska ha också, sps'er vill ju i princip ha hur strömt som helst (nästan).

Till reningen så vet jag inte riktigt faktiskt. Tror inte att du behöver så mkt. En filtersvamp som du gör ren ofta och kanske lite aktivt kol eller nåt.

Belysningen låter lite klen tycker jag, skulle nog själv försökt komma upp i en typ 100w för att få najsiga koraller att trivas.

Är själv nybörjare så ta inte allt jag skriver som nån lag ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej igen alla, ursäkta att det tagit tid men diverse strul med nätet i två veckor har väl haft sin inverkan. Sen har det väl halvt kraschat och sett för jäkligt ut med och därför inte vart fotobart:ledsen:. Men skickar med en bild nu så ni kan se hur det ser ut idag. Själv ställer jag mig frågande till reningen. Är idag bara en skummare, sen har jag lagt ner en påse med fosfatremover i skummarfacket plus satt uvljuset från mitt lilla mollyhotell som för övrigt är tömt för tillfället. Angående belysningen så håller jag med där med, ska inskaffa en ramp till för bättre ljus.

post-3849-14468915474135_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att använda biologisk rening och ingen skummare på det sätt som du gjort i ditt gamla kar är ganska ovanligt bland saltnissar i Sverige. Enligt gängse mening så behöver du ingen speciell biologisk rening när du använder skummare och LS - detta innebär inte att jag personligen tycker det är helt riktigt men de flesta kör på så sätt och det fungerar bra. I ett så litet kar som du har så kommer ju tekniken ta upp det mesta om du plockar i en pryl till. Kör du med den uppsättning du har nu och testa dig fram.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok...var väl det som jag funderade på med, platsen som är begränsad. Men kör på så här och ser vad som händer. Ska man ha fler lägre djur än vad jag har nu? Just nu finns det en putsarräka, en kamelrygg och en "polkagris" kallar jag den, vit och röd med väldig svankig rygg. Till det finns det 3 sniglar och tror det är 4 eremitkräftor. Mer i akvariet finns en damsell, 2 anemoner, en del del skivanenomer och lite rörkoraller. :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...