Gå till innehåll

Borra i bakrutan, tips?


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Nu ska det uppgraderas!

420 liters burken står på plats i vardagsrummet och det återstår en del jobb.

Den ska borras, och min första tanke var att borra botten och köra en ytavrinningskammare som "vanligt". Nästa tanke blev att jag kanske ska borra i bakrutan istället och bygga en ytavrinningskammare som inte går hela vägen ner till botten, och på så vis spara en del plats. Tänkte ändå bygga nån revformation som går upp till och delvis täcker kammaren. Akvariet är bara 50 djupt så delvis därav tanken.

Är det något speciellt att tänka på om jag ska borra i bakrutan?

T ex sämre hållfasthet eftersom den flexar lite mer än bottenglaset?

Går det att köra Durso ändå, eller behöver man en ren vertikal fallhöjd för det?

Är möjligt att det slutar med en bottenborrning, men jag vill ändå överväga alternativet.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funkar bra med att borra i sidan. Kör själv med detta i mitt 378liters. skulle tagit 2st hål ett för häverten ner å ett extra om det blir stopp i det första. Körde först med durso men hävert är tystare så bytte till detta

tex

2st 32mm rör ner

alt

1st 32mm och ett 25mm rör ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funkar bra med att borra i sidan. Kör själv med detta i mitt 378liters. skulle tagit 2st hål ett för häverten ner å ett extra om det blir stopp i det första. Körde först med durso men hävert är tystare så bytte till detta

tex

2st 32mm rör ner

alt

1st 32mm och ett 25mm rör ner

Är det kortsidan du borrat i?

Tror du det spelar någon roll om jag borrar i bakrutan som är 1.5 m lång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 20mm hävert och 40mm ifall det blir stopp i häverten. Går att få mycket tyst men som christian säger så skulle jag nog kört en eller två dimensioner större på häverten.

Det funkar så att hävert röret suger ner vatten till sumpen och det grova röret tar bara ytterst lite vatten, på så vis blir även det grova röret tyst men man har även en säkerhet om häverten blir igensatt.

Skrev kanske lite dumt och upprepande så jag hoppas att du förstår. :snurrig:

//Hedengren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...