Gå till innehåll

Rotorhaveri x 2 (Deltec PF509)


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Två gånger på 2-3 veckor har rotorn i kalkreaktorn (Deltec PF509) havererat enligt bifogade bilder.

Historien är kort och gott att jag för 1-2 år sen råkade bryta av den keramiska axeln. Hade en axel av metall i bra-att-ha-lådan som passade som hand i handsken, så jag använde den. Efter att ha tänkt några gånger till insåg jag att jag inte ville ha en okänd metall i karet så jag köpte en original keramisk axel för ca 2-3 veckor sen. Efter en vecka såg rotorn ut som på bilderna.

Var inte mycket annat att göra än att köpa en ny rotor, och då följde även en ny axel och bussningar med. Monterade den nya rotorn, axeln och bussningarna och 2 veckor senare ser rotorn på nytt ut som på bilden.

Materialet som nötts ner är någon form av plast.

Någon som har en aning om vad som kan orsaka det?

Jag fattar nada...

/Robban

post-1450-14468915382572_thumb.jpg

post-1450-14468915382721_thumb.jpg

post-1450-14468915382849_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tidigare när jag hade en Aqua Care så skulle man ha den gamla rotorn för den nya höll inte. Nedan är urklippt från aqua care men bör gälla din också.

Changes at Eheim pumps

The EHEIM company has changed the universal pumps series, that is built in some AquaCare products like chalk reaktors, nitrate filter, "Kalkwasser" reactors and skimmers. Please, ignore the order numbers of the spare rotors of the pumps, writen in the instruction manuals of the pumps. These carbon types (new type) are NOT suitable for sea water.

For this pumps please order the rotors (old type) with following order numbers:

Pump spare rotor number of EHEIM für AquaCare Geräte

Eheim 1046 => 21 9 76 44 990

Eheim 1048 => 21 9 76 45 990

Eheim 1250 => 21 9 76 40 900

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med bottenfästet för gummiplutten i pumpen. Jag tycker det ser ut som om axeln suttit snett.

Jag förde ner axeln med bussning och utan rotor för att känna om den verkar sitta stumt. Den glappar möjligen lite lite, knappt 1 mm i hålet.

Jag får helt enkelt beställa en rotor och axel som reservdel till reaktorn. Den jag köpte nu var nog en "vanlig" AquaBee-rotor och axel. Verkar ju onekligen som det är något som inte stämmer där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värt att notera är att problemet började när jag monterade i en keramisk axel som jag i alla fall trodde var original. När jag använde metallaxeln så stod rotorn pall i 1½ år.

Dock levererades inte pumpen med metallaxel. Kanske ska vara nått specialmaterial som skapar mindre friktion mot rotorn än keramik?

Jag har mailat Deltec nu och avvaktar svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du fått fel axel och den är något för smal så blir det vibrationer i rotorn och med tiden så blir nötningen större och större. Kan det vara problemet?

Det kittet jag köpte innehöll rotor, axel och bussningar. Axeln gick så tajt i rotorn att det t o m gick något trögt att vrida runt den. Men tror inte det var mer än att det slits ner ganska snabbt.

Även om rotorn börjar vibrera/vobbla runt axeln så tycker jag det är skumt att förslitningen blir i ett spår på det där viset. Rotorn snurrar ju så snabbt att jag tycker förslitningen borde bli jämt runt hela hålet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser tidvis denhär typen av slitning på industriutrustning, lite varierande orsaker.

Obalans brukar vara vanligt eller att motståndet varit för högt, sen när det börjat slitas så går det inte att stoppa. Även fel material och dimensioner kan orsaka problem.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...