Gå till innehåll

Caulerpa racemosa (stabilitet)


LarsS

Rekommenderade inlägg

Hos mig har delar av beståndet av både taxifolian och racemosan vitnat och mer eller mindre lösts upp ett par gånger under det 1,5 år som jag haft det. Det har aldrig varit hela beståndet, och jag har heller inte märkt några som helst negativa effekter av det. Två gånger har vattnet blivit vitt av taxifolian men det klarnade på några timmar. När racemosan har vitnat har det skett på betydligt beskedligare sätt utan någon synlig påverkan på vattnet.

Ta inte detta som att det är säkert och helt ofarligt att ha caulerpa. Det är bara min erfarenhet. Och sedan beror det naturligtvis på hur stort best¨nd man har i avkariet. Fast jag har rätt mycket vilket du kan se i min projekttråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Precis som Daniel skriver är det inte hela mitt bestånd som "försvunnit" när det väl har hänt men till motsats från Daniel har mitt vatten blivit lite mjölkaktigt.

Jag har inte kunnat spåra det till specifika händelser men tycker mig kunna se nästan ett dygn i förväg innan det ska hända. Båda gångerna innan det hände blev Caulerpan mörkare och mer genomskinlig. (Hur nu det funkar att någonting blir genomskinligt men mörkare)

Har du ingenstans att göra av C. Tax. tar jag mer än gärna emot lite här uppe i Sthlm. PM:a

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett litet 27 liters som jag i experimentsyfte låtit stå med racemosa för att se vad som händer - 1 8 cm goby som får mat var annan dag - dåligt med vattenbyte (10 liter varannan månad). Tar ur en halv 10 litershink med racemosa varannan månad! Kalkalger växer som tusan. Skall mäta fosfat snart i den. Det har stått ett år så nu. Ingen krasch överhuvudtaget.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

jag har haft en stor klase som jag i början var glad åt då jag hade problem med trådalger(eller liknande) och hoppades att den skulle konkurera med dessa om näringen. Jag fick därefter tag på en knytnävsstor cypraea tigris (snäcka) som på 3-4 månader gjorde processen kort med dessa men som inte rör racemosan vilket förde med sig att racemosan tog totalt över karet, problemet är att om man missar en liten bit vid skördning (vilket alltid sker, bryts lätt) så har man snart en liten koloni som är svår att komma åt och alltid tenderar att störa koraller eller i alla fall är det bara då jag stör mig på dem.

I dags läget vill jag snarare ha mer alger så att jag inte skall riskera att min städpatrull svälter så jag har skördat ganska hårt.

Skulle idag bara rekomendera racemosa i refugium där återrinningen är filtrerad från dessa (ganska stora) bitar, har dock inte sett sporbildningar även om den delvis har vitnat vid ett par tillfällen och jag inte alltid varit snabb på att rensa dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...