aerie Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Sitter och funderar lite,ska dra igång en sump när jag flyttar med macroalger,skivanemoner,kolonianemoner samt Bubble-tipanemoner. Den är rätt grund,20-25cm så ljusmängden är jag inte orolig för,ska ha 3-4 lysrör över. Däremot så funderar jag på vad som är de negativa effekterna med att köra med lägre K än 6500,såvitt jag vet så ger det ju en ökad algtillväxt men det vill jag ju ha. Min fundering är väl om anemonerna bryr sig om det lägre Kelvintalet? Isåfall kan man ju lika gärna satsa på att försöka få tag på en beg 70W MH,4 akvarierör går ju på ca 500kr. Citera
aerie Postat 22 augusti 2004 Författare Postat 22 augusti 2004 Ingen som har någon koll på detta? (tack för rubrikändringen förresten,kom på det efteråt att jag kunde tagit något bättre) Citera
greger Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 såg en mycket intressant artikel på ,senaste advanced aquarist,(tror åtminstone att det var där)som "belyser" kelvinjakten med sunda åsikter.Bla att många odlade koraller odlas under 6500 lampor,samt att (tät) regelbunden rengöring av lampor och glas är av betydligt större vikt än kelvingraden! Undrar om inte artikeln hette nåt i stil med "the search for the holy grail" ungerfär. Citera
greger Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 artikeln fanns på reefkeping mag,den heter keep your eyes on the prize av Anthony Calfo. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.