dominique Postat 29 april 2008 Postat 29 april 2008 Hej,När jag körde ett Microreefkar för ca 1,5 år sedan så hade jag en sk äggviteskummare som ingick som del av det färdigbyggda konceptet. Vad är skillnaden på en sådan och en skummare som Deltec 500 MC och liknande? Eftersom jag vill sätta skummaren direkt i akvariet på en så liten yta som möjligt så skulle en äggviteskummare passa mig bättre utrymmesmässigt så länge den inte är längre än 54 cm på höjden. Citera
-=Mr_B=- Postat 29 april 2008 Postat 29 april 2008 Så vitt jag vet är alla skummare äggvite, eller protein skummare... Vilket är två namn på samma sak. Så vilken skummare som helst som passar dina krav på formfaktor, och prestanda ska fungera.B! Citera
Lasse Postat 29 april 2008 Postat 29 april 2008 Äggviteskummare är det gamla namnet på det vi idag kallar skummare. Ägviteämnen = proteiner.MVH Lasse Citera
dominique Postat 30 april 2008 Författare Postat 30 april 2008 Jag har spanat in denna Berliner men känner mig förvånad över att den är så billig. Varför ska jag ge ca 2500 kr i affären för en Deltec om det går lika bra med denna? Citera
Halogen Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 Denna funkar också. Dock kanske inte lika effektiv samt att man får byta träutsrömmare ca 1g/veckan, vilket inte heller blir billigt i längden. Mitt råd är att du förösker få tag på en begagnad impeller skummare typ deltec mce300,mc500 eller mce600. Du får i princip tillbaka pengarna när du säljer sen./ Hälsningar Pär Citera
Laggeman Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 Byta utströmmare en gång i veckan kanske är att ta i, men visst kan du köra med en sådan skummare. Oftast funkar de tillräckligt till mindre kar där belastningen är låg, och om man vill så kan man ha ett par stycken utströmmare att byta mellan när de blir "förbrukade". Man lägger dem helt enkelt på tork och kan använda dem igen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.