Gå till innehåll

Skillnaden mellan skummare???


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

När jag körde ett Microreefkar för ca 1,5 år sedan så hade jag en sk äggviteskummare som ingick som del av det färdigbyggda konceptet. Vad är skillnaden på en sådan och en skummare som Deltec 500 MC och liknande? Eftersom jag vill sätta skummaren direkt i akvariet på en så liten yta som möjligt så skulle en äggviteskummare passa mig bättre utrymmesmässigt så länge den inte är längre än 54 cm på höjden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna funkar också. Dock kanske inte lika effektiv samt att man får byta träutsrömmare ca 1g/veckan, vilket inte heller blir billigt i längden. Mitt råd är att du förösker få tag på en begagnad impeller skummare typ deltec mce300,mc500 eller mce600. Du får i princip tillbaka pengarna när du säljer sen.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byta utströmmare en gång i veckan kanske är att ta i, men visst kan du köra med en sådan skummare. Oftast funkar de tillräckligt till mindre kar där belastningen är låg, och om man vill så kan man ha ett par stycken utströmmare att byta mellan när de blir "förbrukade". Man lägger dem helt enkelt på tork och kan använda dem igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...