Gå till innehåll

Relä för styrning av pumpar, lysen m.m ?


centin

Rekommenderade inlägg

Kollat runt här men inte hittat svar på min fråga. Undrar vilket relä man kan använda för att styra pumpar och belysning m.m från en microkontroller...?

dvs. styrspänning på 5v från mikrodatorn och 220v till utrustningen som ska styras.

Kollat en del på Elfa osv. men verkar som det mesta styrs med 12v ? Annars sticker priset iväg rejält...eller är det enkelt att lösa kanske? eller är vissa reläer mer lämpade än andra?

Är denna en möjlig kandidat (ELFA:37-206-46) lite lödande blir det ju... skulle vara skönare om det var klart med att bara stoppa i sladdarna och köra men.. display kommer ju sen så får väll räkna med en del lödande...

Kanske är ute och cyklar fullständigt.

Har ett "gammalt" STK500 kort som jag tänkt använda.

Någon som gjort någon liknande "enkel" lösning. tycker det jag sett på nätet verkar vara överambitiösa ..för mig iallafall.

Tanken är iallafall att kunna styra pumpar, lysen först och främst och sedan koppla in Display, Nivåvakt m.m men en sak i taget.

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inget förslag när det gäller relän med 5 VDC-spole.

Däremot undrar jag om utgången från kortet orkar driva reläspolen direkt?

Har för mig att det finns PIC-ar som klarar det, fast då handlar det nog om att lägga utgången till 0 V och låta PIC-en jorda reläspolen.

När jag snickrade på en liknande konstruktion (lagt på is p g a tidsbrist) hade jag reläer med 12 V spolar som jag byggde en liten transistorstyrning till. Körde med en 12 VDC nätdel och stabbade ner matningen till processorn till 5 VDC.

Fast det blir ju lite lödande förstås :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade lite på Kjell & Company och funderar på om "Reläkort Kemo B197 (art nr:87197)" kan fungera som styrning från Microkontrollern för 12V som i sin tur styr "Relä 12V (5A/250V) 2-pol NC eller NO (art nr:36106)" eller är något annat relä bättre för tillämpningen?

Tror ni det kan fungera eller uppkommer problem någonstans?

Och tack för tipsen! hoppas hitta en någorlunda enkel lösning men annars är väll nästa steg att leta efter ett kopplingsschema för detta och köpa lösa komponenter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer säkert fungera som on/off, men tänk på att de flesta pumpar inte är gjorda för att stängas av och få full matning i pulser hela tiden. Intervall / våg generater pulser är altså inte det bästa för de flesta pumparna. Ingen aning om det är vad du är inne på, men så är det sagt "just in case"

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...