wrang Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Ja nu skall jag bygga mig en ny bänk till karet då jag känner mig osäker på den jag har idag.Använder 2'4 reglarefter att jag skruvat ihop botten så la jag enplaywoodskiva på denna stommeFörsta hörnet dit sattEtt mitten stagNästan klartSå där nu var allt ihop satt återstår bara det övriga men skall forsätta med detta imorgon . Citera
jimmy Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Håller också på med bänk bygge ikväll fast jag kör utan bottenplatte å benen mot golvet fast jag jackade ut i benen där överliggaren ska vara hopas det håller.Fortsätt att uppdatera kanske få bygga om min Citera
wrang Postat 22 augusti 2004 Författare Postat 22 augusti 2004 Ja jag skall forsätta bygget imorgon. Kommer ha el-panelena på kortsidorna av bänken.Köpte en-vägs uttag idag på Hornbach i GBGTotalt köpte jag 10st utav dessa men skall komplettera med några till går ju åt en himmla massa uttag som man ej tänker på... Citera
jimmy Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Hadde tänkt det med att ha en dörr på kort sidan med al el avskärmat från det andra denna gången ska det bli ordning å reda Citera
zippo Postat 23 augusti 2004 Postat 23 augusti 2004 ?? vad va det för fel på din "gammla " nästan nya bänk ?för låg heller nått annat jag menar det är ju mycket jobbatt bygga sedan tömma balja, flytta sten osv om duinte hade nått alvarligt fel på första bänken . heller hardu bara inget att göra. ja ja blir nog bra till slut lycka till Citera
Schull Postat 23 augusti 2004 Postat 23 augusti 2004 Hej! Wrang hade du inte startat dit akvarium nyligen? och bygger bänk nu??/Lasse Citera
wrang Postat 23 augusti 2004 Författare Postat 23 augusti 2004 Den gammla bänken är SKEV så därför byter jag denna, var ej så riktigt nogran då jag byggde den, lätt att vara efterklok... Citera
CrystalClear Postat 24 augusti 2004 Postat 24 augusti 2004 Skruvar du enbart eller limmar och skruvar du på utsatta ställen?Vilken typ av skruv, dimensioner material (rostfritt) osv?Inga tvärbalkar i baksidan så att den blir starkare i sidled förrutom övre och nedre delen?Hur skall du skydda byggbeslagen och träet från fukten/vattnet?Är plywood att föredra framför MDF skivor i såna här sammanhang?Skall bli intressant att följa detta. Mycket bra att du tar dig tid att dokumentera bygget! Citera
wrang Postat 24 augusti 2004 Författare Postat 24 augusti 2004 Jag skruvar bara det hela med rostfriaskruv.Inte för att det skulle behövas men hadde ett gäng hemma.Har ej varit med om att det blir sån kondens under mina skåp under åren och att de skulle rosta...Blev göör stabilt nu då jag klädde in insidan med 7mm byggplaywoodMDF är tyngre men lättare att jobba med men Playwood är säkrare mot fukt..Lägger upp lite mer bilder...Fortsatte att klä in stommen med 7mm ByggplaywoodHålen som ni ser är för min Elpanel.Tyvärr är bilderna suddiga/kassa då jag använt min Mobiltelefons kamera, men men bättre än inget . Citera
wrang Postat 25 augusti 2004 Författare Postat 25 augusti 2004 Vad skall man måla bänken med Oljefärg eller Lackfärg? Citera
Vitamin Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Använd olja… Klart mycket snyggare effekt... Citera
Klubbsson Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Själv skulle jag aldrig använda en lackfärg på trä. Jag tycker att det är för fult speciellt om den börjar att flagna, fast det är ju en ytters persolig åsikt. Själv använder jag timbrex timberlack till alla mina träalster. Det är en golvolja som får en en mycket hård och slitstark yta men ändå bevarar träets naturliga utseende. Citera
zippo Postat 27 augusti 2004 Postat 27 augusti 2004 hej dessutom är det bäst att andvänd sk gjut-plyffa "andvänds till gjutformar" den är helt vatten säker "men dyr" det ser ut att bli bra iaf wrang Citera
wrang Postat 30 augusti 2004 Författare Postat 30 augusti 2004 Började idag igen med att bygga vidare på mitt bygge.Unders till Vänster en Tempreglering för kylvattenslinganTill höger ser man mina slangpumpar för att sedan dosera in kemikalier...Bakom det helaÅt andra sidan även här infällda uttag 6stPratade med en kemist på Nordjöfärg och han föreslog en färg som heter Ready 15 och är en halvmatt lackfärg så det blir med denna färg jag sedan målar inne i skåpet. Citera
elNico Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 Du Wrang, kolla upp trappolja oxo, kanske samma som golvolja, men den e otroligt slitstark!Håller t.o.m att gå på Citera
wrang Postat 1 september 2004 Författare Postat 1 september 2004 Forstatte idag med bygget och är la närmsta klar med den. Väntar bara på min PLC som sköter kontrollen för Slangpumparna och osmosvattenpumpen.Målade bänken med en färg från Nordsjö den heter Epolan Alkyd Golv. Kollade lite på deras förteckning för färgen å fick ok att denna var okey.ProduktbladVaruinformationMiljödeklaration Har även möjligheter att ställa 2-liters dunkarna bakom denna vägg Citera
elNico Postat 1 september 2004 Postat 1 september 2004 Är det fortfarande en akvariemöbel/bänk?Ser mer o mer ut som ett elskåp . Men det blir ett j*kligt snyggt elskåp! Citera
wrang Postat 1 september 2004 Författare Postat 1 september 2004 hehe ja du det är en kombination av de bådahar ju byggt några bänkar för kar under åren å nu tror jag att jag hittat det rätta. Är så himmla less på alla förlängningskablar och förgreningsdoser. kablar som hänger å dinglar etc å allmänt virrvar under karet i skåpet.Så hoppas med detta att slippa allt det ovan Citera
jimmy Postat 2 september 2004 Postat 2 september 2004 SKa du kopla in alla uttagen på ett vanligt uttag sen eller ska du ha en egen säkring å dra från centralen ? Citera
Addonic Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Hej wrang , tänkte bara höra vad du sen hade tänkt att ha mellan den övre ramen och akvariet ? Har du kommit längre sen sista bilden ? hade varit kul att se hur det har gått... Citera
wrang Postat 28 september 2004 Författare Postat 28 september 2004 Snipp snapp snut så var bygget slut Har även flyttat över karet så nu ligger stenen i en tunna å skall bara flyttas över .Å så själva panelen för styrningen av nivåvakterna i sumpen och slangpumparnaKnapparna är för att kunna dosera manuellet start/stoppMerbilder finna på http://www.wrang.com/akvarium/index.htm Citera
Vitamin Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Det ser VÄLDIGT bra ut! Rent & snyggt... Vart har du hittat timrarna? Citera
wrang Postat 28 september 2004 Författare Postat 28 september 2004 Timerna har jag köpt på Clasolssons hela altet framifrånrent å snyggt var mitt måtto, men sedan att man kan hålla den rent är ju en annan femma. Blir lätt så att det läggs in en massa annan "skit" oxså Citera
Vitamin Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Ser väldigt flott ut. Kommer du at köra DSB i sumpen? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.