Gå till innehåll

Påhängnings-skummare


Guest Lazinko

Rekommenderade inlägg

Jag tycker seaclonen är en j-t bra liten skummare, tidiga ex hade en del barnsjukdomar.

Jag har kört en sån på mitt ganska hårt belastade 250 kar i ett halvår, och den funkar klockrent.

Enda minus är att den är lite småbökig att göra ren.

Däremot är jag nyfiken på om någon provat red sea prizm deluxe, eftersom jag skulle behöva hitta en påhäng som bygger mindre än 70mm bakåt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

SeaClonen finns ju i minst 3 versioner. jag har den nyaste och då är ju den förbättrad. tycker att den är värd vart enda öre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SeaClonen finns ju i minst 3 versioner. jag har den nyaste och då är ju den förbättrad. tycker att den är värd vart enda öre.

Värt att tänka på.. Någon svensk återförsäljare, eller är de ~1500:- Tyskpriser? Lyckades inte hitta någon hos de annonsörer som finns här.

Mvh

Kai

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hur fungerar Deltec MCE 500? Måste man ha en viss nivå på vattnet i karet eller tar den vatten längre ner på sidan? (noterade att det var spår både uppe och nere på sidan). Någon som har den eller har haft och är nöjd med den? Det verkar som att alla har olika erfarenheter av de flesta skummare på marknaden. Är MCE 600 något att ha eller är det turboflotorn som är snäppet bättre?

Mvh //Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om inte jag minns fel så var turboflotor multi SL svår at ställa in. tror nog att deltecen är bra mycket bättre. ända nackdelen är att det är en aquabee-pump i och aquabee's kvalite är väl inte alltid den bästa....enligt mig iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om inte jag minns fel så var turboflotor multi SL svår at ställa in. tror nog att deltecen är bra mycket bättre. ända nackdelen är att det är en aquabee-pump i och aquabee's kvalite är väl inte alltid den bästa....enligt mig iaf.

Min AM TurboFlotor drivs av en Aquabee 2000/1, så jag antar att det är en annan serie som körde med dom.

Förstår inte dom som har problem med att ställa in dom? Långlivad myt, eller någon som har haft ett måndagsexemplar? Tycker min har fungerat kanonbra. Angående bubblor i returen på dom var helt enkelt en inkörningsperiod på några dagar.

Sedan tog det c:a 3 dagar innan den skummade upp dynga och den dynga som kommer luktade verkligen inte sommaräng. Var så kompakt soppa att det var trögflytande, så nog fungerade den alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Valet lutar mest åt att det blir en AM Turboflotor * då den verkar smidigast att montera.

Är det någon som vet skillnaden på:

AM Turboflotor 1000 multi SL

AM Turboflotor 1000 multi

Den enda skillnaden jag kan se är att det är 2 olika pumpar.

Så min fråga blir vilka pumparna är och vilken av dem som är bäst isf!?

Är turboflotorn livlig överlag?

De flesta verkar ha bu och bä verkar det som men är bra med alla aspekter.

Tacksam för svar.

Mvh //putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Simontorp har en ny typ av siliconbussningar till deltec med aquabee som ska eliminera dom tidigare problemen med ljud!

På min Turboflotor sitter det en Aquabee med nålhjul. Ringde faktiskt idag till Simontorp och fick mig ett par nya silikonbussningar, så dom kommer väl vilken dag som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Valet lutar mest åt att det blir en AM Turboflotor * då den verkar smidigast att montera. Är det någon som vet skillnaden på:

AM Turboflotor 1000 multi SL

AM Turboflotor 1000 multi

Faktiskt är jag rätt nöjd med min, med dom nya bussningarna räknar jag med att den kommer bli tyst också.

I och med att det blev nya planer på akvariebygget så skulle jag mest behöva en annan typ av skummare, mest för att hela grejjen med "påhänget" kommer jag att byta bort. Så, kort sagt, vill du ha en begad skummare så hojta till.

Känns bara dumt att bygga om den här ifall det är någon som är i behov av en påhängskummare.

EDIT: Glömde nämna, det i princip enda skillnaden jag märkt mellan dessa är att den ena har en filterbox för biobollar... yes, jag nämnde det förbjudna ordet som betyder nitrat-bomb. :-)

Vad gäller pumpen så tror jag det skiljer ytterst lite mellan dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Valet lutar mest åt att det blir en AM Turboflotor * då den verkar smidigast att montera.

Är det någon som vet skillnaden på:

AM Turboflotor 1000 multi SL

AM Turboflotor 1000 multi

Den enda skillnaden jag kan se är att det är 2 olika pumpar.

Så min fråga blir vilka pumparna är och vilken av dem som är bäst isf!?

Är turboflotorn livlig överlag?

De flesta verkar ha bu och bä verkar det som men är bra med alla aspekter.

Tacksam för svar.

Mvh //putte

multi SL är en påhängsskummare, men kan även användas i sump.

multiflotor 1000: icke påhängsskummare och har en stor kammare för biobollar på sidan.

enligt vad jag har läst mig till här på SG så verkar inte medlemmarna tycka om turboflotor, undantaget för 5000-versionen.

tro att deltec fortfarande är ett bra mycket bättre alternativ än AM i detta fallet.

priskillnaden är ju inte så värst stor så satsa hellre på deltec som medlemmarna här säger är kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

multi SL är en påhängsskummare, men kan även användas i sump.

multiflotor 1000: icke påhängsskummare och har en stor kammare för biobollar på sidan.

enligt vad jag har läst mig till här på SG så verkar inte medlemmarna tycka om turboflotor, undantaget för 5000-versionen.

tro att deltec fortfarande är ett bra mycket bättre alternativ än AM i detta fallet.

priskillnaden är ju inte så värst stor så satsa hellre på deltec som medlemmarna här säger är kanon.

att multiflotor är en icke påhängs skummare vet jag men det var skillnaden på Multi och Multi SL jag ville ha reda på.

Deltecs MC 500 får inte plats i karet då jag får flytta massa sten och det ser inte jag som ett alternativ.

Deltec MCE 600 har för många haft erfarenheter att de lever om.

Då hamnar valet på Multiflotorn då många ändå verkar vara nöjda med den.

//putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att multiflotor är en icke påhängs skummare vet jag men det var skillnaden på Multi och Multi SL jag ville ha reda på.

Deltecs MC 500 får inte plats i karet då jag får flytta massa sten och det ser inte jag som ett alternativ. Deltec MCE 600 har för många haft erfarenheter att de lever om. Då hamnar valet på Multiflotorn då många ändå verkar vara nöjda med den.

AM TurboFlotor 1000 Multi är en påhängsskummare, bara så vi har det i klartext. :-)

MCE600 är uppbyggd lite annorlunda och i sin grundkonstruktion är den absolut benägen att kunna leva om, faktiskt. (Pumpen sitter i en låda som lätt tar upp vibrationer från pumpen)

Turboflotorn har ju pumpen "hängande fritt" i karet, där du väljer att antingen med hjälp av sugkopparna låta den sitt i karet på insidan glaset, eller bara låter den hänga fritt en bit ut från glaset. Hur man än gör så är den konstruktionen mer ljudlös än att ha den i en resonansbenägen plastlåda. Jag kan inte tänka mig något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att AM Turboflotor 1000 Multi är påhäng är klasklart från min sida. AM T 1000 blev dock inblandad här, och den är ju avsedd för sump.

Aha då är jag med på varför MCE 600 lever iaf.

Håller helt med att AM bör vara tystare isf. Lägger du pumpen på gruset så bör ju det ev dämpa vissa vibrationer med (spekulationer)!? Jag kommer ant köra med pumpen hängandes i vattnet då man vill komma ifrån de vibrationer man kan =).

//putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...