Gå till innehåll

"DIY" LED moonlight


Stille

Rekommenderade inlägg

Hej alla akvariefantaster!

Detta är mitt första inlägg och jag tacka er alla för många timmars intressant läsning. Försöker snappa upp så mycket som möjligt inför mitt stundande 400 liters hörnkar.

Jag undrar om någon har testat det jag tänkte prova...

Jag gillar looken på ett kar med blå nattbelysning så jag kommer att prova sätta nedan strax ovanför vattenytan.

Länk

Varför någon skulle vilja sätta sådana under sin bil förstår jag inte men i och med att de är tänkta för "utomhus" bruk så torde de vara hyffsat vattenresistenta. Dessutom är det energieffektivt och de tillför inte mycket värme.

4 stycken sådana över karet borde räcka kan man tycka. Om det blir bra så kostar det allt som allt runt 400 inklusive trafo.

Någon som har någon input på detta "experiment" eller har synpunkter på varför det inte skulle fungera?

Mvh

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 3 st 10 mm ultrablå dioder och det blir riktigt snyggt,

speciellt när man riktar dom mot någon korall som man vill lysa upp på natten.

Mina tre dioder går på halv effekt.

Ett lagom avstånd är ~70 cm till förmålet.

Kostar 29:- för 5 st.

nr 36-1682

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251031&_path=251882;251433;251301;251030;251031

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Till LED belysning använder man inte Trafo/tändare(dom drar för mycket el).

Blått ljus består av bara blåa våglängder (nm) och tillför inte korallen någon energi.S.K discotek-ljus är väl det rätta benämningen.

Fråga hellre efter flera led-lysrör med ett fullt ljuspektra (6500K)och några hundra dioder.

OBS ju mer blått ljus en lampa avger desto mindre rött och grön avger den och tvärt om; ju mindre mängd blått en lampa avger desto mer rött och grönt avger den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas jag får kliva in i denna tråd med en fråga?!?

Har LED-belysning i mitt Nano-akvarium. Har i afton installerat 2 sjöhästar. Hur skall jag nyttja LED-ljuset? Påslaget hela natten, eller kanske 1 i en timme efter att huvudbelysningen släckts?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till LED belysning använder man inte Trafo/tändare(dom drar för mycket el).

Blått ljus består av bara blåa våglängder (nm) och tillför inte korallen någon energi.S.K discotek-ljus är väl det rätta benämningen.

Fråga hellre efter flera led-lysrör med ett fullt ljuspektra (6500K)och några hundra dioder.

OBS ju mer blått ljus en lampa avger desto mindre rött och grön avger den och tvärt om; ju mindre mängd blått en lampa avger desto mer rött och grönt avger den.

Nu var det iofs moonlight belysning jag var ute efter. Några hundra dioder låter som en "stygg" sådan! Att blått ljus inte tillför korallen energi va dock intressant. Varje dag lär man sig nått nytt!

Lars:

Tror mest att den blå moonlight belysningen är för din skull och inte karets. Dvs att du kan ha den på medans du är vaken. Eller är det full LED belysning du syftar på?

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad jag syftar på. Akvariet har något som kallas LED-belysning. Ett klart jätteblått ljus, som kanske skulle kunna tänkas vara något motsvarande månljus i tropikerna. Jag tycker det är trevligt att kunna ge lite nattbelysning, så att fiskar ( i mitt fall sjöhästar ) ska kunna dra sig undan för natten i "LED-ljus", istället för att dag blir natt på "minus nanosekunder kort tid", när timern släcker huvudljuset. Vill gärna göra något liknande i mina sötvattensakvarier, men måste ju veta att fiskarna har nytta av det blå LED-ljuset, alltså ser något.

Så frågan kommer igen: Hur skall jag nyttja LED-ljuset? Påslaget hela natten, eller kanske 1 i en timme efter att huvudbelysningen släckts, eller är det kanske skit samma för djuren i karen, söta som salta?

Hälsn Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid haft "ströbelysning" vilket varit min ersättning för månljus. Detta har hjälpt framförallt yngel överlevnadsstatestiken, och även om jag gärna försöker påstå det måste jag antagligen erkänna att som stress minskare när huvudbelysningen knäpps på fungerar det helt enkelt inte. Det är en annan anledning till att fundera på leds, då man på ett relativt enkelt sätt borde kunna dra upp och ned belysningen och eliminera stressmomentet när ljuset går igång på morgonen.

Så, ser fiskarna något i "månljus" ? Definitivt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...