Gå till innehåll

RO - updateras med silikat filter.


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Var kopplar man lämpligast silikat filtret? Jag skiter ju egentligen i om slaskvattnet innehåller silikater, så därför verkar efter membranet, med andra ord sist i kedjan en bra plan. Frågan är om silikaterna påverkar membranets livslängd i betydande (om alls) nivå?

Komunalt vatten, bör man kanske satsa på dubbla kolfilter och hoppa över sediment filter helt? (Om dubbla kolfilter, då självklart parallela. Och i syfte enbart om att förlänga intervallet för byte.) Iden väcktes då jag såg att spec's för mitt kol filter är just 5 microns, samma som sediment filtret.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu sitter ett sedimentfilter på din RO så verkar det ologiskt att plocka bort den och ersätta den med något annat.
Min enhet har identiska behållare för sediment och aktivt kol. Frågan är helt enkelt om sediment filtret gör någon nytta i ett komunalt vattensystem, eller om jag har större nytta av dubbla kolfilter för ökad livslängd på kolfiltreringen. kolfilterna gör samma nytta, de släpper inte igenom partiklar större än 5 micron, och tar bort klor som definitivt är skadligt för TFC membran. Klor förkortar livslängden. Det jag eventuellt behöver är 2 T'n & 4'a 90 graders vinklar för att köra burkarna parallellt istället för i serie som nu. Antar att jag får förhöra mig med någon annan instans för att få en uppfattning om eventuella partiklars förekomst i mitt vatten, tänkte bara om det var någon som hade en förutfattad mening angående dess behov.
Silikatfiltret håller trettio gånger längre om man sätter det efter osmosen.
Minst. Detta bara för att det rinner minst så många gånger mindre vatten genom det. Så länge inte TFC membranet tar skada, eller får förkortad livslängd av silikater är det närmast en självklar lösning att köra med silikat filtret sist. Jag ville bara vara på säkra sidan och kolla i alla fall.

Tack för era input.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden partiklar i finfiltret kan du kolla själv. Nästa gång du byter filter är det bara att klippa upp det finfiltret och kolfiltret, låta dem torka och väga dem sedan. Och naturligtvis: väg de nya först och skriv upp vad de väger.

Men det är korrekt med silikatfiltret. Jag har mätt upp storleksordningen 30 gånger mer kisel före osmosen än efter och det stämmer också med tabeller jag sett på tillverkarens hemsida.

Men jag glömde att jag bara får ut en fjärdedel av vattnet som osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tid räknat bör altså silikatfilter räcka 120 gånger längre när det bara filtrerar finvatten, än när den filtrerar hela produkten. No varierar klart silikathalten med vattenkällan, men i alla fall. Det är siffror som är kul att bolla med.

Efter definitivt då altså.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...