Gå till innehåll

De första högre invånarna


ExCeed

Rekommenderade inlägg

Skaffade i fredags de 2 första fiskarna; 2 röda sammetsclowner. Än så länge mår de bra, den ena är lite feg och gömmer sig rätt mycket.

Va väldigt orolig i början att jag hade fått 2 hanar, då de hela tiden stirrade på varandra och simmade mot varandra när de var i påsarna, (kille i affären var inte säker på hur man såg skillnad på de) men sen när de släpptes ut i karet, tydde de sig till varandra rätt snabbt. den mindre slog den lite större i fejan med stjärtfenen en två gånger men nu är det lugnt, så jag hoppas det är en hane och en hona.

De är lite jobbiga att mata, då de är lite tröga att fatta att det är käk som kommer uppifrån, så mycket hamnar på sanden och det rör de inte, bortskämda små fanskap :)

Nån somhar en idé om hur man kan lösa det?

Ska under veckan om alla värden håller sig stabila och clownerna mår bra, skaffa lite mer invånare nån sandvändare, några sjöstjärnor (vilken sort vänder sand?) och kanske några blå djävlar.

//PL

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som så med Clowner att det är de minsta i regel som är hanar. om två hanar hamnar i att kar utan en hona byter den största av dem kön till hona. Dör hon så byter den största hanen kön. Om man har en ensammen clown så kan man ge sig på att den är en hona med andra ord. Sätter man in en clownfisk som gått ensammen i det tidigare karet en längre tid lär den vara en hona ... med andra ord kan det bli stora konfilikter om man tar två honor och sätter dem tillsammans... då kan man räkna med att en av dem dör relativt snabbt... dvs blir ihjälslagen. Man skall med andra ord om man har en ensammen clownfisk och vill ha fler av samma art köpa från ett kar där det gått fler clowfiskar och ta de som är mindre. då kan man vara relativt säker vid introduktionen av dem i sitt kar att de inte blir ihjälslagna. Detta har jag själv varit med om så det var en dyr och tråkig lärdom.. men jag delar med mig av den så kanske det är ngn som slipper göra samm a misstag..

MVH

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dåså, då har man varit och handlat mer fisk!

Förutom de två sammetsclownerna, turbosarna och eremiterna, har jag nu 2 stycken Nemateleotris magnifica, en Valencienna puellaris, en sjöstjärna för att vända sanden och två eldräkor.

Ska om nån vecka skaffa lite mjukkoraller och mindre anemoner för att liva upp mer i baljan, men vill vänta och se hur värdena i vattnet påverkas efter de nya fiskarna.

Har hittat en liten död gul krabba på botten nu, som gör mig lite orolig, man gillar ju inte att hitta döingar på botten (kan ju innebära att det är nått fel på värdena, men de såg helt normala ut, lite förhöjt nitrtit och nitrat mot annars, men jag sluter det till att det är ny fisk och mer mat och så i vattnet nu).

Ska ladda kamean när jag kommer hem och försöka få lite bilder på allt.

Om det finns nån som vill bli av med/sälja lite fraggar, hör gärna av er!

//Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...