Gå till innehåll

DIY spektrometer, hjälp med lite IQ


defdac

Rekommenderade inlägg

Ursäkta att jag slussar er vidare till ett inlägg i min blogg, men det är lite bilder tillsammans med frågan jag behöver hjälp med:

http://www.defblog.se/permalink/1920.html

Är idén om gain-filtret korrekt? Om jag inte förstår dessa sidor fel så är det exakt såhär dom svindyra komersiella spektrometrarna gör?

http://www.stellarproducts.com/imageall/ToUcam/ToUcam.htm

Den här dyra rackaren använder t ex Sony ILX511 linear silicon CCD array som detektor:

http://www.oceanoptics.com/products/usb2000.asp

-"Vad fan ska han ha den där till?"

Jo tillsammans med en väldigt billig luxmätare från tex Clas Ohlsson så kan jag få fram PAR/m2 och PUR/m2 om jag kan mäta spektralfördelningen hyffsat bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju uttnyttja sensorn som jag har i min artikel om PARmätare här på förstasidan. Där har du ett ofiltrerat strålningsvärde från IR till UV. Med spektralfördelningen från spektrometern bör du kunna räkna fram (mjukvara) ett riktigt bra värde.

Ett alternativ till webkameran är naturligtvis en svartvit övervakningskamera. Då är det litet lättare med gainfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju uttnyttja sensorn som jag har i min artikel om PARmätare här på förstasidan. Där har du ett ofiltrerat strålningsvärde från IR till UV. Med spektralfördelningen från spektrometern bör du kunna räkna fram (mjukvara) ett riktigt bra värde.

Grejjen är att få fram en spektralfördelning från spektrometern via en digital kamera. Det kan jag inte göra med en LED-sensor.

Ett alternativ till webkameran är naturligtvis en svartvit övervakningskamera. Då är det litet lättare med gainfilter.

Inte en dum idé om jag skulle orka hitta en svartvit USB-webcam. Enklare att använda det man har dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avsåg att kombinera. Ett totalt strålningsvärde med hög upplösning och repeterbarhet från sensorn + spektralfördelning den andra vägen. Repeterbarheten är väl inte så hög på webkameran?

Jag har sett ett antal svartvita övervakningskameror på en svensk site men nu när jag kollade hittar jag dem inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avsåg att kombinera. Ett totalt strålningsvärde med hög upplösning och repeterbarhet från sensorn + spektralfördelning den andra vägen. Repeterbarheten är väl inte så hög på webkameran?

Hm.. Det låter som du tror att jag ska mäta PAR/PUR direkt via webcammen genom att titta på ljusmängden?

Det ska jag inte. Jag ska titta på spektralfördelningen som ett prisma i min spektrometer projicerar på en liten bit plast och sedan konvertera bilden först till svartvitt och sedan iterera över varje pixel och ta ut höjdnivåerna (mellan 0 och 255 eftersom RGB-nivåerna är mellan 0 och 255). Då får jag den svartvita spektralfördelningen för ljuskällan.

Sedan mäter jag bara lux-mätpunkter med clasohlsonmätaren och gör en baklängesberäkning för att få fram PAR/PUR via spektralfördelningen.

Problemet är bara att CCD:er har ett par irriterande dippar i sin färgkänslighet och det var dessa dippar jag tänkte förstärka genom kalibrera mot en svartkropp (Halogen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...