Gå till innehåll

Deltec 4040 som krånglar


Wotan

Rekommenderade inlägg

Inte min dag idag...

skulle rengöra min 4040 och var lite klumpig. Hade glömt att dra åt en kran på pvct så att vattnet forsade ut över pumpen. För at få bort vattnet fortast möjligt så skruvade jag isär den och la den över ett element med fläkt. När jag sedan skulle koppla ihop den så var en av kablarna i pumpen lös (säkert detta som är huvudboven i dramat nu). Tryckte för hand in kabeln i närmaste hål, ligger säkert bara löst utan att göra någon nytta. Nu när jag startar pumpen så funkar den men bara på 1 hastighet, dvs den snabbaste, detta då den står på hastighet 1, dvs då vattnet ska rinna som saktast. Går jag på hastighet 2 eller 3 funkar den inte och hävert börjar dra ner vatten i sumpen. Helt klart något som är galet.

Har alltid den på saktaste hastigheten i vanliga fall då mitt akvarium inte klarar av högsta nivån utan att gurgla som tusan. Istället för att behöva köpa en ny så skulle jag dock vilja få denna att funka, men frågan är hur...

Vet nåon vem jag ska vända mig till? VVSfirma? Elektriker, men vad för elektriker isf?

Funderar annars om jag ska vända mig till någon här på guiden för att skicka den till någon som skulle känna sig bekväm i att försöka laga den. Behöver dock lösa detta snabbt då jag nu inte kan använda sumpen. med allt vad det hör till...

Vad tror ni?

Till saken hör också att min venturi till min Deltec 1250 går lite segt. Kanske sand el dyl som satt sig i den del som går att snurra ett halvt varv. Inget som jag tror ättika skulle lösa dvs. Någon som vet något bättre alt eller vars man kan köpa en ny till bra kurs? Vända sig till Deltec direkt kanske...

Som sagt, en dålig dag detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kanske behövs en sådan platta hos mig också. Inte så roligt det där...

Så att lämna in den till lokala butiken är alltså bäst och billigast alltså!? Kan det vara för speciellt för de lokala eltyperna tro?

Har strypt flödet genom en kran nu, inte den mest perfekta lösningen men det kanske funkar med tanken att jag inte behöver fixa detta förens jag behöver/vill byta kar på något år eller tre. Frågan är hur mycket mer strö och pengar som går mot för att ha den motvilligt inställd på niv. 3 ställt mot att renovera den nu istället för senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...