Gå till innehåll

Koppla in Lumenarc till ballast


Wotan

Rekommenderade inlägg

min andra krångel- och fixtråd på en dag...

Jag har gått och köpt mig en Lumenarc Large-reflektor. Tänkte inte att det skulle vara så svårt att koppla in den med plus/minus/jord, men tji fick jag... Blir inte riktigt klok på hur den är kopplad...

Skickar därför med lite bilder på hur det ser ut. Börjar med en bild på Lumenarcens 3 trådar som ska in i ballasten

Sedan har jag två bilder där jag pekar på den tjocka tråd som går in i nuvarande hållare till lampan samt den smala tråd som går in till nuvarande hållare till lampan. Övriga bilder är bara actionbilder som kanske kan tänkas hjälpa. Vad säger ni, vars ska jag koppla mina tre trådar för att få det att funka?

En intressant aspekt jag också kan visa på är att det på sista bilden står 400 W. inne i armatuern, och som kanske någon kan skymta på bild 3 står det, upp och ner, 70 - 400 W. har köpt den begad med en 250 W lampa i. Har sedan använt den i ca 4 år med 250 W. men vad menas med detta, skulle man våga sig på att göra med en 400 W? Lite lurt är det, 250 W ska ju enligt utsago funka dåligt i 400W armaturer... Vad säger ni här?

Blev lite frågor men jag hoppas någon kan ta sig lite tid till att främst hjälpa mig klura ut hur jag ska koppla trådarna. Valde fel ballast tror jag, ser att mina andra skulle vara enklare att koppla, men men, nu är det bara att köra på...

post-775-14468915517608_thumb.jpg

post-775-14468915517819_thumb.jpg

post-775-14468915518016_thumb.jpg

post-775-14468915518196_thumb.jpg

post-775-14468915518396_thumb.jpg

post-775-14468915518591_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På bild attachment.php?attachmentid=23209&stc=1&thumb=1&d=1211109370 så kan jag se en ringsko denna skulle jag kopplat till jord så att schassit blir jordat om något skulle gå fel. Men kolla först så att detta stämmer.

De andra två sätter man en på (N) och den andra på (Z) / mitten utgången på tändarenheten

Kollar man sedan på denna bilden

attachment.php?attachmentid=23211&stc=1&thumb=1&d=1211109525

så ser du att det går en kabel dirket till hållaren där lampan sitter (N) sedan på den enhet som man ser på bilden är så kallad tändaren. Mitten plinten på denna oftast betäckas (Z) går till lampan oxså sedan från den stora ringkärns enheten går en kabel in på andra (3:e) plinten på tändaren

att den är flätad eller tjockare brukar vara att den skall tåla värme bättre. Antingen gjord av sillicon eller en flätat mantel runt en vanlig kabel.

En tändare funkar för olika så det är helt okey att det står 70-400watt på denna men det är själva ringkärns enheten som avgör vilken lampa du kan köra med 250 eller 400watt

Kolla istället vad det står på denna enhet i mitten. Under kopplings plinten så tycker jag ser en märkplåt

attachment.php?attachmentid=23212&stc=1&thumb=1&d=1211109525

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Wrang.

Ni får ursäkta en el-okunnig men jag har några funderingar.

Det som du betecknar N och Z är alltså att betrakta som vanliga lampsladdar, dvs det spelar ingen roll vilken sladd jag tar till vilken fästpunkt. Isf. är det bara att ta de två som inte har ringskofattning och sätta dem på varsin plats där den tjocka och den smalare kabeln från lamphållaren fäster i ballasten, eller?

Ringskokabeln, finns det sätt att veta om detta är jord utan verktyg, har inget mätverktyg el. dyl, någon som vet? Någon som kopplat Lumenarc tidigare kanske?

Sen den fråga som känns mest banal, vars ska jag fästa jorden (ringskokabeln) i för något? He he...

Kollade mer noggrant enligt dina instruktioner nu Wrang och mycket riktigt så står det 250 W på den enhet du påpekade, vilket var skönt att veta, tack för tipset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter ringskokabeln fast i din LA3'a redan?

Den bör var kopplad till själva höljet av reflektorn (kan se hur min sitter mer exakt när jag kommer hem).

Den fäster du sedan på valfri jordpunkt i ballasten. Se om jorden från väggkontakten går till något skruvfäste i ballasten, annars kan man koppla in den på sockerbiten, där den grön-gula kabeln sitter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Wrang.

Ni får ursäkta en el-okunnig men jag har några funderingar.

Det som du betecknar N och Z är alltså att betrakta som vanliga lampsladdar, dvs det spelar ingen roll vilken sladd jag tar till vilken fästpunkt. Isf. är det bara att ta de två som inte har ringskofattning och sätta dem på varsin plats där den tjocka och den smalare kabeln från lamphållaren fäster i ballasten, eller?

Ringskokabeln, finns det sätt att veta om detta är jord utan verktyg, har inget mätverktyg el. dyl, någon som vet? Någon som kopplat Lumenarc tidigare kanske?

Sen den fråga som känns mest banal, vars ska jag fästa jorden (ringskokabeln) i för något? He he...

Kollade mer noggrant enligt dina instruktioner nu Wrang och mycket riktigt så står det 250 W på den enhet du påpekade, vilket var skönt att veta, tack för tipset...

Vet inte hur pass själmordsbenägen du är, men om du klassar dig som el-okunnig tycker jag att du ska överlåta detta till en fackman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...