Gå till innehåll

Borra hål i hörnakvarium?


kotten

Rekommenderade inlägg

Har ett inbyggt akvarium i väggen 340L med välvd ruta, egentligen ett hörnakvarium som nu sitter i väggen.

Jag har idag ingen sump men funderar på att skaffa en. Har någon erfarenhet av att borra i ett etablerat kar?

Jag tänkte borra för avrinning uppe i bakre hörnet ca 15cm under överkant och sätta in ett L-rör upp till ytan?

låter det som om det skulle funka?

post-3910-14468915549252_thumb.jpg

post-3910-14468915549401_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat på en overflowbox på Triton men känns som det är känligt för driftstopp?

Vad händer om häverteffekten försvinner och pumpen fortfarande pumpar upp från sumpen, är det något säkerhetsstopp ?

Jag kompromissade sist och köpte en Prizm skummare som har lite utavrinning , men det funkar "så där" jag har fortfarande en bit med ´"fet" yta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju ha en flotörbrytare i sumpen som stannar returpumpen vid eventuellt stop i boxen, men jag har inte läst eller hört om någon som tappat häverten.

Ang. din hinna på ytan så får du öka cirkulationen där med antingen fler pumpar eller omriktan av de befintliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borra hålet ca15 cm från kanterna, sedan är de bara att bygga in röret i en överrinningsbox med kam.

Så här gjorde jag och det fungerar hur bra som hällst. Mitt tips är att du tömmer akvariumet och låter någon annan borra burken åt dig. Jag borrade själv och det tog en jäkla tid och var absolut inte värt det. För obekvämt och för omständigt. En idé kanske kan vara att köpa ett nytt kar och få det borrat direkt. Då kan du ju bara byta ut karen och på det sättet har du en rejäl sump (det gamla karet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag har ju gått ett tag och funderat på detta , men det lutar nog åt att jag köper ett nytt kar och borrar direkt!

Tack för idén om att använda det gamla som sump , vet ej om det får plats under....?

Har några fumderingar på att göra mitt akvarium i sovrummet till salt.. typ nano, men jagger det på rätt ställe (har en cool idé där ).

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ju inte overflow box ännu, men tänker skaffa, så det kan ju hända att jag bara försöker övertyga mig själv, men ...

Det sitter ju ett "sugrör" i dessa som man startar häverten med. Om man har en liten separat pump som hela tiden suger vatten genom detta rör så torde man ju aldrig få stopp på sin hävert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken box är bäst ??,, vet ej,, oftast tror jag man väljer en som passar just sina förutsättningar..

flödet ner resp pumpen som pumpar upp vatten igen från sumpen osv.. några parametrar som man får ta hänsyn till samt vilken "kant" man har på akvariet osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangen är ju till för att förebygga att det samlas bubblor i toppen på överrinningen, så länge det inte kommit in bubblor där så startar boxen av sig själv igen efter strömavbrott och dylikt. Men genom att koppla slangen till en lite pump så suger du ju kontinuerligt bort ev bubblor, vilket ska förebygga stopp, men inte bara vid strömavbrott och liknande.

Själv har jag dock bara kört en kort tid för flera år sedan med några av Tunzes boxar, de var inte särskillt bra. Dålig kapacitet och förde ett herrans väsen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort flöde behöver man? Jag är inte å orolig för om det låter lite, jag har ju mitt inbyggt i väggen och direkt tillgång från tvättstugan bakifrån (kan det bli bättre?).

Jag sticker till Thailand och Al Ain ikväll så blrir borta på jobb 8 dgr, (hoppas inte saltvattensguiden är spärrad i Al Ain Förenade Arabemiraten som så många andra sidor som dom ej förstår) tar med mig Lap:en..

Har faktiskt fiskat hem fisk för flera år sen när jag hade ett saltkar, fångade på freedombeach i thailand och transporterade via Abu Dhabi 4 dgr i specialpåsar från Christer på akvarielagret. Påsarna var av en typ som andades och ventilerade in syre och ut med gift.... man fyllde dom helt utan luft i... (många skrattade när jag var ute och gick med mina fiskar på stranden och gjorde vattenbyten föriktigt) dom klarade sig, en putsarfisk, en puffer (dogface) och en typ sammetsclown. Nu vet inte jag om man får göra så men jag var noga med att visa upp fiskarna i säkerhets kontrollen i både Thailand och Abu Dhabi för att jag inte ville röntga dom.

Jag har också köpt fiskar i butik i Abu Dhabi men dom brukar dö efter ett tag hemma så jag tror att dom är fiskade med gifter!!!

Blir ingen transport denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...