Gå till innehåll

Hur mycket mat är "för mycket"?


Norgren

Rekommenderade inlägg

Halloj.

Vill ju inte mata ihjäl mina fishishar men uj vad de är hungriga. De gör inget annat än att åker runt och försöker äta minsta partikel som flyter runt.

Har ju haft sötvatten i flera år och de låter man gärna gå hungriga än att mata för mycket då de effektivt tar livet av sig.

Känns som om jag ska följa anvisningarna och mata 3 ggr om dagen så kommer de snart att vara kräftmat?

Min fråga blir ju nu, är saltvattensfiskar som clowner, kirurger och damseller tåligare än din genomsnittliga tetra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar som svälter ihjäl är mycket ovanligt. Balansen mellan lagom och för mycket kan vara svår att hitta. En clownfisk lever och växer på några få flingor eller pellets 1-2 gånger om dagen. Den klarar sig flera dagar utan något mat alls.

Vill man att fiskarna skall växa fort, byta färgskrud som kejsare osv så krävs det mer foder.

För vatten kvaliténs skull är det viktigt att foder inte blir liggande.

Jag tror det finns lika många varianter på utfodring som det finns akvarister. Jag har ca 11 fiskar, allt från 1 dm till några cm. Mina får en liten portion pellets via foder automat mitt på dagen. Sedan får 1-2 kubar mysis, svarta mygglarver eller mer pellets vid 21-tiden. De är riktigt småfeta och goa.

Mina fiskar tigger mat hela tiden, det gäller att vara kall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra svar från Ingemar tycker jag:)

Till dej Ulf: Då alla fiskar skall vara välmatade o lite smårunda o få det dom behöver, så handlar det mera om att ha rätt antal fiskar, än hur mkt man matar per fisk. Med rätt antal fiskar kan man mata så dom blir mätta o småfeta utan att överbelasta burken. Ofta skall man ha betydligt färre fiskar än i ett sötvattensakvarium, och är du osäker så ha hellre lite för lite fisk än tvärtom. En enda fisk för mkt kan stjälpa ett helt tidigare perfekt fungerande system. Så känsligt är det...så öka fiskbeståndet LÅNGSAMT o förnuftigt. Låt dej ej frestas av de vackra fiskarna i butiken...fråga, läs o tänk...sen kan du eventuellt köpa. Det tar dessutom minst 8-10 månader innan akvariet är såpass inkört så du nått akvariets maxgräns vad det klarar av i belastning.:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...