jontebgood22 Postat 25 maj 2008 Dela Postat 25 maj 2008 HejsanKöpte an XL fungia på ciklidhuset för ett par veckor sedan och den ligger där på botten och det är inte ofta armarna eller tentyaklerna är ute på den. Tyder det på att den inte trivs? hur skall man placera dessa? skall man mata den med ngt speciellt eller käkar den vanligt korall käk? INte den snyggaste eller roligaste koraqllen om man frågart mig. fan vet varför jag köpte den när det finns så fina koraller.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Det var ju synd att du köpte något du inte tyckte var fint...Annars tycker jag de flesta fungia jag sett/haft har varit väldigt vackra. Ciklidhuset brukar ha fina grejer, tycker jag.Om den aldrig har sina polyper ute tyder det ju på att den inte trivs, kanske har du inte optimala vattenvärden? Jag har sett fungia som börjat dö av för högt fosfatvärde t ex.Har du kollat dina vattenvärden?Om du vill mata den (när polyperna är ute) så tar den säkert artemia.Placeras företrädelsevis på botten med svag till måttlig cirkus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 26 maj 2008 Författare Dela Postat 26 maj 2008 Ja jag klagar inte på ciklidhuset tvärt om jag är mycket nöjd med hans djur jag köpt. polyprna är ute men inte alla och de är korta .. trodde de skulle vara betydligt längre. Den ligger på botten och på ett ställe där vatten inte cirkulerar så mycket. Fosfatvärdet har jag ingen aning om. Mäter bara Calcium, Mg och KH + Nitrit och nitat. värdena är ok förutom KH som är för högt. Övriga koraller ser ut att må utmärkt. kolla i natt också men ingen större aktivitet då heller. Försökte ge den en räka men vette katten om den fick ngt då fiskarna säkert tog den...Skall artemia vara levande? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 26 maj 2008 Författare Dela Postat 26 maj 2008 nu har jag beställt artemia grejor så man kan odla själv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Fosfatvärdet har jag ingen aning om.Där kan du ha problemet.Matning kan vara knivigt, som du säger, med tanke på fiskar och räkor som är där och sliter.De gånger jag har matat har jag satt ett litet plastgaller över korallen (sådant som t ex "physalis" ligger i) vilket gjort att andra inte kommer åt maten.Annars ska de klara sig utan matning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 26 maj 2008 Författare Dela Postat 26 maj 2008 Jag läste att den livnär sig på ngn alg som den lever i sympios med som ger den den näring den behöver... så ljus är allt den behöver ... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 26 maj 2008 Författare Dela Postat 26 maj 2008 Tack för tipset btw. skall testa det!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 28 maj 2008 Författare Dela Postat 28 maj 2008 måste fråga... hur långa skall polyperna vara på en stor funga? den fungian jag har är ungefär 15cm i diameter.. och polyperna är kankse 1-1.5 mm långa... och inte ute samtidigt.. ser ruskigt tråkig ut där den ligger i sanden... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 28 maj 2008 Dela Postat 28 maj 2008 Du kanske borde kolla fosfaten som Henrik rekommenderade. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 28 maj 2008 Författare Dela Postat 28 maj 2008 just det... skall köpa test imorgon är planen...tack för snabbt svar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.