Gå till innehåll

tråkig fungia


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Köpte an XL fungia på ciklidhuset för ett par veckor sedan och den ligger där på botten och det är inte ofta armarna eller tentyaklerna är ute på den. Tyder det på att den inte trivs? hur skall man placera dessa? skall man mata den med ngt speciellt eller käkar den vanligt korall käk? INte den snyggaste eller roligaste koraqllen om man frågart mig. fan vet varför jag köpte den när det finns så fina koraller....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju synd att du köpte något du inte tyckte var fint...

Annars tycker jag de flesta fungia jag sett/haft har varit väldigt vackra. Ciklidhuset brukar ha fina grejer, tycker jag.

Om den aldrig har sina polyper ute tyder det ju på att den inte trivs, kanske har du inte optimala vattenvärden? Jag har sett fungia som börjat dö av för högt fosfatvärde t ex.

Har du kollat dina vattenvärden?

Om du vill mata den (när polyperna är ute) så tar den säkert artemia.

Placeras företrädelsevis på botten med svag till måttlig cirkus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag klagar inte på ciklidhuset tvärt om jag är mycket nöjd med hans djur jag köpt. polyprna är ute men inte alla och de är korta .. trodde de skulle vara betydligt längre. Den ligger på botten och på ett ställe där vatten inte cirkulerar så mycket. Fosfatvärdet har jag ingen aning om. Mäter bara Calcium, Mg och KH + Nitrit och nitat. värdena är ok förutom KH som är för högt. Övriga koraller ser ut att må utmärkt. kolla i natt också men ingen större aktivitet då heller. Försökte ge den en räka men vette katten om den fick ngt då fiskarna säkert tog den...

Skall artemia vara levande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatvärdet har jag ingen aning om.

Där kan du ha problemet.

Matning kan vara knivigt, som du säger, med tanke på fiskar och räkor som är där och sliter.

De gånger jag har matat har jag satt ett litet plastgaller över korallen (sådant som t ex "physalis" ligger i) vilket gjort att andra inte kommer åt maten.

Annars ska de klara sig utan matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...