Gå till innehåll

påbörjat projekt


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu när jag haft mitt salt kar i ca 7månader så vill man ju (som alla andra) ha ett större kar

men efter som frugar och min ekonomi inte tillåter så får detta ble ett långtids projekt.

ska försöka göra det så billigt men bra och snyggt som myligt och denna gången så skall jag ha en sump!!

oh karet kommer hamna på 375l pluss 180l sump

saker som jag redan har inhandlat är två stycken 250w Mh 2#59w T5

karet köper jag av en släkting som jobbar i djuraffär får det för 1800:- tyckte det var ett pris?

hadde tängt att karet ska stå mot kortsidan mot väggen som en väggavskilljare typ

här är några bilder på min påbörjade bängk bängken ska kläs med något snyggt träslag sen!

ps,

bygget blev så stadigt så att det tillomed höll för mej -Tummen upp

post-3353-14468915556598_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömmde säga att jag har ordnat ett gammal 300l akvarium som jag ska lämna ner till glasmästaren så han kan skära till det så att bler 150l i stället!

sen ska jag åka ner till byggmax och se vad de har förnågot att klä in akvarie rampen med.

funderar etttag på att köpa furu och slipa det noga för att sedan olja eller bettsa men har ej bestämt mej än =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag ett ryck fick för mej att amaturerna var för jädrans fula så jag måla om dom till svarta :nöjd:

blev mycket finare tycker jag iellafall!

här är resultatet:

Osäkert hur färgen reagerar när armaturerna blir varma, för varma blir dom. Provkör någon timme så du ser att inget konstigt händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket!

Jag har målat dom i svar värmetålig färg som jag har på mina cross krökar tror dom bler en aning varmare än en amatur men som ni säger får dubbelkollaförst annars får jag slipa av färgen och komma på nogot annat =)

japp bängken blev stadig fassan bygger dessa ställningar till för stora ventelations trumer så det ska nog holla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

I dag fick jag lite tid över så jag byggde lite på akvarierampen kom på att man kunde ju köpa billigt klick golv på Ikea så jag åktie iväg och köpte 6 m2

blev faktiskt rigtigt bra men där finns mycket kvar att göra som tex mörk bättsade lister på hörnerna göra lucker klä innerväggar phuu o mycket mer men bjuder på några bilder!!

ps, klick golv is the shit :nöjd:

post-3353-14468915618215_thumb.jpg

post-3353-144689156184_thumb.jpg

post-3353-14468915618549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du kommer att vilja göra dörrar/luckor till sumputrymmet.

Har du funderat på att lacka väggarna invändigt för att förhindra fuktinträngning som ger expansion/resning i träet (fast jag måste säga att jag inte vet vad klickgolv består utav)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du kommer att vilja göra dörrar/luckor till sumputrymmet.

Har du funderat på att lacka väggarna invändigt för att förhindra fuktinträngning som ger expansion/resning i träet (fast jag måste säga att jag inte vet vad klickgolv består utav)?

jepp dörrar kommer inom snarast hadde inte mer tid i dag så!

golvet är redan plastat på baksidan men ska lacka det invändigt för säkerhets skull!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har funderat lite och jag skulle villja bygga ett eget kar, då jag vill ha lite andra mått, först tängte jag att jag skulle ha 150*50*50 men nu har jag kommit på att jag vill ha lite högre kar så då tängte jag mej måtten 150*50*60 går det bra att bygga karet i 8mm glas och 10mm i botten eller moste jag ha 10mm och 12mm i botten?

vet någon unjefär vad glas prisona ligger på?

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...