Gå till innehåll

2x39W T5 tillräckligt eller för lite för 240 l revkar?


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

Kan jag köra en enstaka ramp med två T5 rör om jag väljer lite mindre ljuskrävande koraller? Spelar det någon roll för fiskarnas räkning.

Jag har alltid haft minst fyra T5 alternativt MH + 2 T5 så jag har ingen aning om det blir bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad som krävs... men vad jag med min simpla kunskap i saltvatten vet är att man skall försöka ha 1 W per liter.. men sen är det ju lite som sagt vad du skall ha i karet... korallerna är de som vill ha ljus..fiskarna klarar sig nog.. men för att få lite vackra färger osv så är nog 2X39 lite klent... det lär ju inte täcka karet i längd va?.. men det är nog upp till dig om du inte har några ljuskrävande djur..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en sån ramp till mitt Rio 240 och köpa reflektorer till dem. Klart mycket bättre. Men efter ett tag så böt jag ut dem mot en ramp jag köpte för 2700 på ciklidhuset i lerum. den är klart mcyket bättre och har dessutom moonlight vilket är coolt. Iden är på 4X54w T5 och det ljsset kom aldrig Juwelrampen i närheten av om du frågar mig. och som sagt..men för bara fiskar så räcker den långt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regeln 1w per liter är enligt min uppfattning en gammal o ganska dålig regel. Ljusmängden har ju inget direkt med antalet liter vatten att göra, utan snarare avståndet mellan ljuskälla och korall. Korallen vet ju inte om hur många liter vatten som finns runt den...

Därför blir det måtten på akvariet som avgör watttalet snarare...o där är de ju enkelt beträffande lysrör...man tar ju et rör som är nästan lika långt som akvariet o beträffande djupet så tar man så många rör så man får en bra ljustäckning från fram till baksidan.

När det gäller MHI är det akvariets höjd som bestämmer wattalet (se ovan, korallens avstånd till ljuskällan)...där ett akvarium som är högre än 50 cm bör ha 250w, o ett under 50 klarar sej med 150w. Antalet lampor där beror på längden på akvariet, där man om akvariet går över 1 meter bör ha 2 lampor osv.

Ja..detta är mina egna tumregler, det finns säkert olika åsikter om de här...

till ditt akvarium, så tycker jag du ändå skall ha åtminstone 4 st T5 rör (så långa som möjligt)...om du vill ha de lite dunklare kan du ju alltid köra med pure actinic i 2 av rören...då har du ändå möjlighet att ha alla typer av koraller, även sps, om du skulle ångra dej.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den har nog inget namn men jag vet att han har en ramp kvar.. kostar 2700 spänn inkl rör och upphäng. Kan ju iofs ha blivit sålda.. den är helt ok förutom att det är en glas som man måste skruva av för att byta rör... men som sagt .. är det billigt får man ta sånt... 4 rör och de täcker precis ett Rio 240.. precis som mentor Jonas säger...-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den har nog inget namn men jag vet att han har en ramp kvar.. kostar 2700 spänn inkl rör och upphäng. Kan ju iofs ha blivit sålda.. den är helt ok förutom att det är en glas som man måste skruva av för att byta rör... men som sagt .. är det billigt får man ta sånt... 4 rör och de täcker precis ett Rio 240.. precis som mentor Jonas säger...-respekt

De låter som en trevlig liten ramp Johan:)..lagom för detta ändamål...

Skall kanske tillägga att när ,an köper deltecs fina kar, allt i ett lösning, så skickar dom bara med 2 rör, en dubbelarmatur alltså. Det är ju verkligen i underunderunderkant...undra hur deltec tänker där...har ju själv köpt detta kar, o kompletterade direkt med en dubbelramp till, så jag har alltså just 4 t5 rör jag med. De funkar till sps, o dom växer o färgar ut som bara den...men jag skall erkänna att 1 rör till hade vart pricken över i:t. Risken sen när man kommer upp i 6 eller kanske 8 rör, är att de blir väldigt lite kalkalger som växer...dom trivs ju inte i för mkt ljus. E ju en smaksak vad man prioriterar, men personligen tycker jag det är snyggt om stenen inte blir för ljus....oj..nu svävade jag kanske ut lite..tillbaks till tråden:)..sorry..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...