Gå till innehåll

Tridacna borta? kanske..


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Imorse när jag kikade på min Tridacna så var den borta eller skalet var stängt. när jag lyfte den släppte den från stenen men det gick inte att öppna den.. försökte med milt våld. dvs försiktigt att öppna den... men det gick inte. Gör de så eller är den borta???

Denna hobbyn är inte läpp för den nervöse... alltid är det ngt eller ngn som uppträder underligt haha.. nästan som mäniskor!!

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Döda musslor öppnar sig och luktar allt annat än mysigt.

Stängda är de väll nattetid och med tanke på att du inte kunde bryta upp den tyder på att den håller imot.

Att den släppt från stenen kan kanske vara att den inte trivdes på det stället du placerat den på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorse när jag kikade på min Tridacna så var den borta eller skalet var stängt. när jag lyfte den släppte den från stenen men det gick inte att öppna den.. försökte med milt våld. dvs försiktigt att öppna den... men det gick inte. Gör de så eller är den borta???

Denna hobbyn är inte läpp för den nervöse... alltid är det ngt eller ngn som uppträder underligt haha.. nästan som mäniskor!!

Tacksam för svar!

När tridacna dör så brukar de synas som att den är vidöppen, med en mantel som är kraftigt retraherad i skalet, och att den inte rör sej de minsta. Tag då upp o lukta på den, så känner man en stank av rutten död vävnad. Släng musslan direkt.

Din mussla uppvisar ett annat beteende, så där är jag inte säker på att den är död. Helt stängd kan tyda på att den lever, men inte trivs riktigt. Titta på den noga en lång stund, när den står under belysning. Giv akt på om den rör sej de minsta, minsta lilla...då lever den. Att den släppte från stenen är dock ett dåligt tecken. En frisk mussla växer fast på sitt underlag på mindre än 24 timmar. De kan vara så att musslans fot, sk byssalkörtlen, är skadad, o därför har den tappat sitt grepp nu. Då kommer tyvärr musslan sannolikt dö inom kort.

återkom gärna när du iaktagit musslan lite mer, o skicka gärna en bild.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo den rör sig lite om man petar på den... dvs sluter skalet.. den är relativt ny. Kanske två veckor och har aldrig suttit hårt på sten jag fick den på... den började gå iväg från sten när jag fick den men jag flyttade den högre upp och sen dess har den blivit där... men den har aldrig slutit sig som den är nu.. fast nu är den lite vidöppen igen... men man ser den inte...suck... pengar i sjön igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo den rör sig lite om man petar på den... dvs sluter skalet.. den är relativt ny. Kanske två veckor och har aldrig suttit hårt på sten jag fick den på... den började gå iväg från sten när jag fick den men jag flyttade den högre upp och sen dess har den blivit där... men den har aldrig slutit sig som den är nu.. fast nu är den lite vidöppen igen... men man ser den inte...suck... pengar i sjön igen...

Okej..då lever den...då handlar de om att den inte trivs...detta är svårt att råda, men de kan vara så att den står för ljust eller för mörkt. "Lagom" ljus skall dom ha. Skall ej stå för strömt...o sen måste du ha någorlunda bra vattenvärden. Kanske är de ditt nitritvärde som den inte gillar...

Hur e den placerad i förhållande till ljus o ström?...hur ser ditt nitritvärde ut nu?..

det är viktigt att musslan får chans att fastna på ett någorlunda plant underlag...när den väl sitter fast där, så bör man inte flytta den..de kan skada musslan. man blir ju dock tvungen om man upptäcker att den står fel..men var då försiktig o liksom vicka loss den varsamt.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den verkar titta ut lite mer nu iaf. den står ganska högt upp. Faktiskt så högt upp som man kan komma. Skall jag sätta ner den på botten?

Värdena är ganska oförändrade vad det gäller nitrat. Nitritet har gått ner lite men inte jätte mycket. Fosfor är nere på ca 0.25 tror jag det var imorse...

skall mäta igen imorgon bitti.

Den står i ganska oströmt vatten. jag har mest flöde uppe på ytan och en koralia som sprutar vatten på LS från sidan sas...

Ha det gott och tack!!

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den verkar titta ut lite mer nu iaf. den står ganska högt upp. Faktiskt så högt upp som man kan komma. Skall jag sätta ner den på botten?

Värdena är ganska oförändrade vad det gäller nitrat. Nitritet har gått ner lite men inte jätte mycket. Fosfor är nere på ca 0.25 tror jag det var imorse...

skall mäta igen imorgon bitti.

Den står i ganska oströmt vatten. jag har mest flöde uppe på ytan och en koralia som sprutar vatten på LS från sidan sas...

Ha det gott och tack!!

J

ja..jag skulle flyttat ner den lite...rätt ofta står dom ju på botten eller högst en våning upp. o som sagt...ej blås direkt på den, utan den vill ha ganska lungnt vatten.

..o sen när du får ner nitriten så mår den säkert bättre. Nitriten skall ner till 0.0. Ditt fosfatvärden har ju börjar gå ner riktigt fint!...var beredd på att byta media om kanske redan 2 veckor...mät fosfaten, o när den inte längre sjunker, så byt.

Lycka till!... musslor är fantastiska...men kan vara svåra i början innan dom acklimatiserat sej.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ju en fungia som inte tittar ut så mycket heller. den är ute på natten men mer är det inte.. ser ut som den med håller på att dö faktiskt.... fan vet vad jag kan göra åt det..

de e nog lite samma där...din nitrit o fosfat e för högt för korallerna....men, du har ju nu en bra handlingsplan för detta, o allt e på väg åt rätt håll, så de är bara att fortsätta nu på inslagen väg, så kommer så småningom dina värden bli bra:)

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar vara samma med sniglarna... de har också problem att trivas hos mig.

Två av de sex jag köpte i helgen verkar döda redan...snyft

iaf så ser resten av populationen se ut att trivas..förutom min förbenade fungia...

men den kanske trivs bättre nu när den får mindre fosfat att "andas"

Musslan sitter på botten nu. skall bli skoj att se om den klarar sig. Tack för att du finns Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar vara samma med sniglarna... de har också problem att trivas hos mig.

Två av de sex jag köpte i helgen verkar döda redan...snyft

iaf så ser resten av populationen se ut att trivas..förutom min förbenade fungia...

men den kanske trivs bättre nu när den får mindre fosfat att "andas"

Musslan sitter på botten nu. skall bli skoj att se om den klarar sig. Tack för att du finns Jonas

Tack ska du ha;)....hjälper dej så gärna:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ju en fungia som inte tittar ut så mycket heller. den är ute på natten men mer är det inte.. ser ut som den med håller på att dö faktiskt.... fan vet vad jag kan göra åt det..

Min Fungia betedde sig likadant i början. Efter ett par veckor började min att sträcka ut tentaklerna även på dagen. Nu har min fungia tenatkalerna långt ute dygnet runt. Jag tror den kommer att komma igång när du fått stabilare värden i karet, precis som Jonas sa.:)

Lycka till och hoppas musslan klarar sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...