Gå till innehåll

Vilka Zeo-preparat kan användas "löst"?


Datate

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder...vilka produkter från KZ kan man använda utan at köra zeovit-metoden?

Går det t.ex att använda zeofood och zeobak för att tillsätta bakterier i karet, eller är det meningslöst utan zeolith-filter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som rubriken lyder...vilka produkter från KZ kan man använda utan at köra zeovit-metoden?

Går det t.ex att använda zeofood och zeobak för att tillsätta bakterier i karet, eller är det meningslöst utan zeolith-filter?

jag är ingen expert på vad burkarna innehåller, men det är inget mystiskt med zeovit. Det är en kolkällemetod, precis som vodkametoden, o det går förstås att använda tex bara kolkällan. Sen blir effekten av denna ännu starkare om man tillsätter bakterisporer, o ytterligare mer effektfull när man börjar mata bakterierna med, förrutom kolkällan, aminosyror. Sen kan man lägga till zeolitstenarna för att ge bakterierna ännu mer yta att växa på...men allt handlar om hur effektiv bakterieodling man vill ha. jag har aldrig sett zeovitsystemet som nåt eget system direkt...det bygger på kolkällemetoden, där man valt att presentera preparaten inom ett varumärke. Ett långt svar på frågan att man kan definitivt ta bara delar ur preparatdjungeln...naturen vet inte om vad som står på burkarna så att säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog sant Jonas. Min tanke är mest den att de bakterieampuller jag har använt senaste året är straxt slut, och då var min tanke att man kanske kunde använda KZ bakterier/bakteriemat istället med samma effekt. Målet är att köra zeovit fullt ut, men då ekonomin ser rätt ansträngd ut just nu, särskillt som vi måste byta lysrör snarast, så kanske man kunde börja med vissa delar och sen öka på allteftersom ekonomin förbättras.

Tilläggas skall, att i vårat fall, så har vi 2 biofilter med någon slags "filtersten" (matrix-nånting) som har stor yta för bakterierna att gro på. Inte zeolith, men ett system med liknande tanke. Dock rengörs dessa aldrig, som man gör i zeovit-systemet, utan de står bara och aggerar grogrund för bakterier.

Hade även tänkt att ev köra Coral Vitalizer och Sponge Power, men dessa är ju uttalat framtagna för att kunna användas externa utan övriga zeovit-produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog sant Jonas. Min tanke är mest den att de bakterieampuller jag har använt senaste året är straxt slut, och då var min tanke att man kanske kunde använda KZ bakterier/bakteriemat istället med samma effekt. Målet är att köra zeovit fullt ut, men då ekonomin ser rätt ansträngd ut just nu, särskillt som vi måste byta lysrör snarast, så kanske man kunde börja med vissa delar och sen öka på allteftersom ekonomin förbättras.

Tilläggas skall, att i vårat fall, så har vi 2 biofilter med någon slags "filtersten" (matrix-nånting) som har stor yta för bakterierna att gro på. Inte zeolith, men ett system med liknande tanke. Dock rengörs dessa aldrig, som man gör i zeovit-systemet, utan de står bara och aggerar grogrund för bakterier.

Hade även tänkt att ev köra Coral Vitalizer och Sponge Power, men dessa är ju uttalat framtagna för att kunna användas externa utan övriga zeovit-produkter.

Hej igen:)

Det är så jag gör själv lite grann...kör med zeovits bakterieflaska..men dock ej maten, utan bara bakterierna. maten, kolkällan i mitt fall, är en skvätt ultraorganic. jag tror man kan pussla hur som helst, bara man vet vad flaskorna innehåller o vet vad man gör:)

Därmed inte sagt att zeovit fullt inte är bra...de funkar också förstås...men många gånger känns det som att det helt enkelt inte behövs...lite overkill tycker jag....de går att få ett lika snyggt akvarium med färre preparat. Jag tycker de borde finnas enklare koncept, paketlösningar, för den som inte vågar eller kan plocka själv russinen ur preparatdjungeln.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...