Gå till innehåll

Saltvattenakvarie modell mini 31lit


Muränan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har sysslat med Sötvatten i många många år, men nu så vill jag ha ett litet saltvattenakvarie i vardagsrummet, på den bifogade bilden så är akvariet som jag har tänk ha saltvatten i, och de djur jag har tänkt är Max 2st Clowner och en Anemon till dem, kanske en räka eller nåt på botten,

Men vad tycker ni jag skall ha för utrustning till detta lilla akvarie, och tycker ni att jag är en djurplågare med att ha clownerna i burken? om jag skulle se att fiskarna inte skulle må bra så lämnar jag bort dem direkt. Här nere är bilderna på akvariet och belysningen som jag ska ha 3st av. Belysningen skall jag sedan bygga in i en heltäckande aluminium.

Hur som helst, vad skall jag ha för prylar och har ni något tips på annan belyssning så tack för det

http://www.aquatic-nature.be/2eng_spectralux.html

Belysnings fakta.doc

post-3943-14468915607979_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror drakfisken har någon T5 belysning som kan passa måtten på det karet.

Väldigt små gobys kan du ha i ett sånt litet kar, eventuellt en frogfish. Clownerna vill gärna ha större för de växer ganska bra. Anemon kan du söka på i forumet, det är inget djur man skall tänka på som nybörjare utan får komma i ett senare större kar.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror drakfisken har någon T5 belysning som kan passa måtten på det karet.

Väldigt små gobys kan du ha i ett sånt litet kar, eventuellt en frogfish. Clownerna vill gärna ha större för de växer ganska bra. Anemon kan du söka på i forumet, det är inget djur man skall tänka på som nybörjare utan får komma i ett senare större kar.

Mvh Thomas

T5 belysningen från Drakfinsken fungerar riktigt bra till små kar. Dock kan jag rekommendera att köpa ett 2rörs och en 1rörs armatur så får du mycket jämnare ljus. Kör då ett blårör och två 10.000k så har du GRYMT LJUS i lilla burken. Endast två rör resulterar i en blå och en vit sida.

Köp några små nano-firrar till burken och strunta i klovner. Ditt kar är för litet för att de ska trivas. Min erfarenhet av frogfish är att de kräver UV-C och ett min på 100L för att de ska trivas riktigt bra, de blir lätt stressade. Min bara kolavippade helt plötsligt och det är helt omöjligt att se om de har någon sjuktdom (om inte fenorna faller av eller ögonen ploppar ur).

Det finns ju snygga krabbor eller räkor du kan ha i burken annars. Kanske en liten mantis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

De där tipsen om Drakfiskens belysning är Uber bra, det underlättar hela bygget :), om jag kör ett 2rörs och en 1rörs variant kommer jag då behöva fläktar under den aluminumkåpa jag tänkt bygga? men vad tycker ni jag skall ha för pumpsystem, kan jag ha ett litet innefilter och en cirkulationspump.

Här är länkar/bild till den utrustning jag tänkt:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=193⊂=0&page=1

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4701?sid=ea584b43e441cbb89c05d58355948720

Och en doppvärmare på 25watt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska fundera på vad du vill ha för levande i karet då det avgör kraven på vad du behöver för utrustning. www.liveaquaria.com är en bra länk att kolla på för att titta runt bland fiskar och koraller, långt i från allt där men representerar vad som finns i svenska butiker rätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...